[ Generalna ] 26 April, 2018 10:52

 Ako zbog vetra ne može da se peca pomoću plovka, već samo  s olovom na dnu, teže je utvrditi da li je riba zagrizla. Postoje različiti načini da se to sazna.

Na primer, dobro može da posluži spajalica koja se provuče kroz olovo i obesi na najlon, između dve karike na štapu.

Na slici je spajalica i način upotrebe za svrhu pecanja :)

[ Generalna ] 23 April, 2018 21:26

 

Ljudi ne vole teme koje se tiču bolesti. Ne kažem da ih ne čitaju, ali svakako nisu nešto što im naročito zaokupljuje pažnju. Tu i tamo iskoče tekstovi toga tipa koji su ipak dosta sumorni, te bude osećanja kako je nekome teško i svako sebe tu negde pronalazi. Tada uvidi da i ono što njega tišti ipak nije ništa naspram onoga što pojedinci imaju i sa čim se bore.

Dugo sam razmišljao o načinu kako da pristupim pisanju ovog teksta imajući u vidu svu složenost materije kao i načine kako se pojedinci nose sa istom. Svedoci smo u već dužem vremenskom periodu da se narod leči putem društvenih mreža. Najagilniji je svakako Tviter, koji ima svoju neku težinu prohodnosti u široke mase i svakako u osobe koje su od uticaja i veza. Znate i sami, da „tamo“ ima raznog sveta: Od običnog čoveka, do onih mnogo upućenih, preko sportista, glumaca, novinara do neizostavnih političara i lica na visokim položajima. Sve ovo ne pišem da bih tu mrežu reklamirao već zbog toga, što ljudi, na taj način traže rešenja za svoje zdravstvene muke koje su ih snašle.

Osoba o kojoj pišem, nema Tviter nalog i nije u tom stadijumu da traži pomoć putem te društvene mreže, ali ozbiljnost bolesti tu je na pragu.
……… “ Zdravo, šta radiš“… „Jel možeš da mi doneseš cigarete, nemam ih više, dođe mi da ujedam“… i tako unedogled. Iza sebe ima dugačak pušački staž koji danas uzima svoj danak. Uveliko se nalazi u šestoj deceniji života ali zdravlje je počelo da popušta i sva ozbiljnost tu je ispred nje. Nisu samo cigarete uzrok nedaća, već ima tu i naslednog faktora, pa u toj kombinaciji, sadašnje stanje upravo to oslikava. Posmatrao sam kako mnogo puši. Za kratko vreme napuni se pepeljara, skoro da pali jednu za drugom i za pola sata puna pepeljara ostataka, tih ispušaka. Bilo mi nezgodno da brojim te opuške, jer to mu dođe kao kad nekome brojiš zalogaje, ali svakako nisam mogao ostati ravnodušan, gledajući kako neko sebe SVESNO ubija. Sada me malo i grize savest, jer sam na indirektan način i Ja tome doprineo, kupujući joj cigarete ili donoseći (možda lepše zvuči) i na taj način doprineo da naruši zdravlje. Mada sam joj uvek govorio da ako ništa drugo smanji broj cigareta na najmanju meru. Uvek je govorila, da mora, i da oseća da škodi, ali nikako do „realizacije“ nije dolazilo. Potom su došla teža vremena, cigarete poskupile, pa se prešlo na kupovinu duvana, te motanje, i pravljenje na onu mašinicu. Tako je bilo jeftinije jer su ove „moderne“ postale skupe, jer za tili čas se popuši jedna paklica. U jednom trenutku došlo se do momenta da više nema kraja.

Nalaz lekara je angina pektoris, pa nešto kod srčanih zalizaka nije u redu, te treba da se ispita srce, vuče kateter itd… Pluća isto loša od tih prokletih cigareta. Ne može da se popne ni na prvi sprat a da se ne zadiše i ne optereti. Nisam imao snage da je do kraja saslušam, ali ovo je poslednji momenat da ostavi te proklete cigarete koje su, još više doprinele stanju u kome se nalazi. Deluje dosta uplašeno, zabrinuto. Ja imam osećaj griže savesti, što sam joj uopšte donosio cigarete i na taj način doprineo da naruši zdravlje.

Rastali smo se uz savet, da ako već ne može da ostavi duvan, da bar smanji. Ako pušiš 20, smanji na pola paklice, pa onda tu polu isto ispolaj i tako postepeno ostavi duvan. To sam joj rekao kao savet, dok sam krajičkom oka, snimio vrh kutije cigareta u džepu…
Nevešto je pokušala da ugura u mali džepić, da se ne vidi, ne toliko od mene, koliko od kolega na poslu da ne vide.

Tekst sam napisao inspirisan stvarnom situacijom jedne bliske osobe u nadi da će smoći snage da baci taj duvan i krene u zdraviju budućnost, da se tako izrazim.

[ Generalna ] 22 April, 2018 12:49

 Jedan sovjetski pčelar je negde pročitao da se u košnici mogu izleći pilići. Naime, ako se jaja koja se nisu na vreme izlegla stave u košnicu, pod dejstvom temperature u pčelinjem gnezdu u vreme hranjenja potomstva, koja je istovetna s temperaturom kvočke, izleći će se pilići. Pčelar je to pokušao i uspelo mu je.

Na slici su pilići izleženi u košnici, a pored je, kao dokaz, podignuti ram.


[ Generalna ] 21 April, 2018 23:29
Dvogodišnja krmača rase „landras“ vlasništvo poljoprivrednika Miodraga Antića iz sela Šuljkovac kod Svetozareva, u dva maha za desetak dana, dva puta se oprasila. Najpre je na svet donela 13, a desetak dana kasnije još 14 prasadi, pa je sa ukupno 27 prasadi postala rekorder u Šumadiji i Pomoravlju.

Poljoprivrednik Miodrag Antić je o ovom fenomenu obavestio i veterinare, koji imaju svoja mišljenja o ovome, ali ne mogu biti potvrđena dok je krmača u životu. Po svoj prilici reč je o nekim anatomskim anomalijama, koji se utvrđuju prilikom pregleda mrtve svinje. Međutim, vlasnik krmače – rekorderke – ne želi da se odrekne, tj. zakolje, tako da istina kako se krmača mogla u razmaku od desetak dana, da se dva puta oprasi, ostaće tajna, bar još godinu dana.

*****
Izvor : Večernje Novosti 1979. godina.

[ Generalna ] 25 Mart, 2018 18:05

 Kopajući po tavanu roditeljske kuće u cilju da pronađem zanimljive sadržaje, naleteo sam na jedan časopis, koji je izlazio pre više od 40 godina. Sada mi nije poznato da li još postoji.

Jedan američki satelit, koji se koristio u pomorskoj navigaciji za tačna određivanja gde se nalaze brodovi na pučini, otkrio je grešku koja je postojala godinama. Naime, ustanovilo se da je pravi položaj centra britanske kolonije Hongkonga za 240 metara dalje od onog koji je označen na postojećim geografskim kartama.
Sada su koordinate centra Hongkonga ovoliko precizne: 22 stepena i 16,903 minuta severne geografske širine i 114 stepeni i 9,493 minuta istočne dužine.

Tako je pomoću satelita ispravljena još jedna geografska greška.

Izvor: Časopis “Čovjek i svemir” 1974/75. godina

[ Generalna ] 20 Mart, 2018 10:50

Setih se jednog događaja iz bliže prošlosti. Noć je, smena gotova, čekam gradski prevoz..

Nekako nađoh slobodno mesto i prosto se sruših na onu stolicu od umora. Gledam u neku tačku onako u prazno, reklo bi se da nešto meditiram. Pored mene stoje dve žene i počeše priču oko posla i svakodnevice, kako se koja snašla. Na to će jedna kao iz topa: „Kako je bilo, sada je dobro, pružam se koliko mogu i na svu sreću nisam u kreditu i podstanarima“ !!
Te reči, nisam u kreditu i podstanarima, ošinuše me kao bič, i brzo me vratiše u stvarnost. Diskretno je pogledam i vidim ulovila mi pogled, pogled, očajnog čoveka koji je baš to… U kreditu i podstanarima.

Nesvesno je to rekla i to baš kod mene, koji sve to ima u sadašnjem životu. Tako me udarila u žicu gde sam najtanji, a kad Vas udare gde ste najtanji, to posebno boli.

[ Generalna ] 12 Jul, 2017 08:28
Normal 0 21 false false false SR X-NONE X-NONE

O ovome sam pisao u nekim ranijim prilikama u kontekstu dečje prošnje ali i odraslih lica koje prose po ulicama, trgovima, autobuskim stajalištima i na ostalim javnim mestima gde je frekvencija ljudi veća (crkve, veliki marketi, pijace). Pomislio sam u jednom trenutku da ta pojava polako počinje da bledi i da se centar pažnje preusmerava na narodne kuhinje i čeprkanja po kontejnerima, ali sam se prevario. Nekako su ovi vidovi siromaštva sada spojeni u „jedno“  što čini jako tužnu i ružnu sliku o zemlji koja za strateški cilj ima ulazak u Evropsku uniju.

Više puta sam davao licima koja prose, a nekad, ni sam nisam imao dovoljno, ali iz oskudnog novčanika, davao sam po 20-50 dinara. Slično mi se desilo i pre par dana, odlazeći u rodni grad. Sam odlazak nije počeo dobro, jer sam zbog velikih vrućina rešio da odlazak na bankomat zamenim time što ću kartu kupiti putem davanja kartice na terminal. Međutim, baš toga jutra, nije radio sistem. Pogledam u novčanik i vidim da imam 250 dinara, što je nedovoljno za povratnu voznu kartu. Odlučujem da kupim u jednom smeru i ostalo mi nešto novca od toga iznosa. Nisam računao da ću taj mini džeparac morati trošiti ali eto sistem nije radio i tako se desilo. Po silasku s voza i na putu do roditeljske kuće, srećem čoveka koga poznajem iz onih 1980-tih godina, ali više površno, onako iz viđenja. Na kratkoj zajedničkoj relaciji puta kaže mi da traži hladnu frutelu, ali dragstor ne radi, tj. Na tome mestu gde je radio, više nije. I tako u tih 50 metara zajedničkog puta, reče da je u penziji i da čeka nekog rođaka i da ima još jednu radnju ali mu nije blizu ! Sunce je jako upeklo, već mi se u glavi mutilo i nisam ga sa pažnjom slušao, jer  po sećanju znam, da živi u drugom delu mesta, te nije imao razloga da bude ovde gde ga zatičem. U trenutku razdvajanja, reče mi:  - Jel imaš 20 dinara, fali mi! Ja bez reči otvorim torbicu i dam mu 50 dinara. Uzeo je i ni hvala nije rekao!

Ispričam sestri koga sam sreo i ona kao iz topa kaže: - Nemoj mi samo reći da si mu dao pare! Jesam i to 50 dinara... Bila je vrlo ljuta, jer čoveka bolje poznaje i kaže da nije sav svoj, tj. Nije u „vinkli“. Ja to naravno ne mogu znati jer već 10 godina ne živim tamo i ne znam, koliko je ko otišao u „aut“. Što je najgore, nisam imao para za povratak, a dao čoveku tih 50 dinara i onda od sestre dolazim u situaciju, da mi daje da mogu se vratiti natrag. Ili da zovem stanicu i pitam, da li im radi terminal, ili da odem na bankomat, koji i nije usput. Dala mi je 400 d, mada je i 150 d. Bilo dovoljno, ali i ona od svoje bede i sirotinje sada daje meni.

U povratku nećete verovati opet isti događaj. Otac me prati do stanice, i samo što smo izašli iz ulice, čujem povik iza – Gde ste Osmokrovići !... Tata vidim ne reaguje, ali Ja se okrenuh, i opet vidim lice isto iz tih 80-tih godina, oronuo dosta. Pružim mu ruku, i nije ni minut prošao, a pre toga, bilo je ono reda radi – Šta ima, kako si... i u sekundi pitanje: - Jel imaš 100 dinara. Istog trena sam rekao, da imam taman za voz za kući, i produžili smo put dalje. Mislim, od sestre uzeo da se vratim i sad od one siće, treba da dam sto dinara. Stvarno nema smisla. Tata mi kaže, da je taj, sklon tome i zapravo po prijemu para, koga „nahvata“ odmah ide u kafanu !

Ostao mi je gorak utisak, gorčina na sve to što se događa i način kako ljudi žive. Možda ova dva primera nisu reprezentativni, obzirom da jedan nije u „vinkli“ a drugi ne traži za hleb i mleko već za alkohol, ipak umesto njih, neko bi se drugi pojavio sa prošnjom. Ovo nisam napisao da bih kukao kako sam dao 50 dinara, već da ukažem na pojavu koja mi se desila, a što nije retkost, već rasprostranjena i oslikava stepen lošeg života običnog naroda.

[ Generalna ] 03 Jun, 2017 09:05

Događaj koji se desio pre skoro dva veka, dao mi je inspiraciju da napišem tekst o radu po kućama, spremanju, sa mogućim „opasnostima“ koje mogu proisteći. Poznajem dosta žena koje spremanjem zarađuju za hleb, ili uz svoj posao dodatno. Svaki dinar zarađen puno znači za kućni budžet, tako da je o tome izlišno komentarisati. Taj posao rade osobe koje su, manje-više, zaposlene preko nekih agencija za održavanje čistoće, kako stambenih zgrada, tako i poslovnih prostora, pa kako već imaju „određenu“ preporuku, često se angažuju kod privatnih lica da rade i spremaju u njihovim kućama i stanovima. A, šta se to desilo što mi je dalo nadahnuće da napišem tekst, sada ću vam napisati...

Za vreme Turaka, svi seljaci su živeli na „turskoj zemlji“ po beglučkom sistemu. Po dva dana u nedelji, argatovali su spahiji na spahijskoj zemlji. Teško je opisati sve strahote što ih je narod proživeo u sistemu beglučenja. I žene su morale beglučiti. Na jednom od beglučenja, desio se sledeći događaj.

Ružica je bila lepa i stasita žena, popadija iz kuće porodice Stojakovića. Određena je bila da pomogne u kuhinji na čardaku koji je spahija imao na selu. Dok je popadija Ružica razvijala „jufke“ i pekla ih na vrućem saču, bila je napadnuta od jednog  silnika. Da bi izbegla sramotu i nesreću, skočila je kroz prozor. Od tog skoka se povredila i patila celoga života. Tužiti se nije imala kome. Ljudi su imali samo dva načina odbrane: hajduci ili vatra. U šumama je uvek bilo hajduka i čim bi hajduci čuli za neko zverstvo, silnik je plaćao glavom. Drugi način odmazde je bila „vatra“. Kad bezobrazan spahija u jesen napuni  žitnice, posadjeva seno, slamu i drugo i nađe se tamna, burna, vetrovita noć, onaj u dno duše uvređeni  očajnik ide sa čakmakom, kremenom i trudom, pali sve... Turska vlast je pokušavala da to onemogući kaznama, ali je to izazivalo bežanje i raseljavanje seljaka pa je zemlja godinama ležala neobrađena i Turci gladni.

Kucajući ovaj tekst, razmišljam o današnjici, pokušavam neku paralelu povući, jer ipak veliki je vremenski razmak od gotovo dva veka i načina da li ovakvih situacija ima danas dok naše majke, sestre, žene spremaju u nekim stanovima i kućama... Kroz glavu mi prolazi zamišljena slika kako žena dolazi u stan da sprema, prethodno se dogovorila sa gazdama i onda u stanu zatiče glavu kuće, gazdu, koji, eto, tu naišao slučajno, jer tamo gde je nameravao da ide nešto je iskrslo, pa da uzme nešto iz stana, onako, čisto reda-radi. Od  fizičkog izgleda radnice zavisi da li će je gazda „spopasti“ i pokušati prisiliti na seks i njene moći da se odupre, odbrani, jer sirota žena je došla da zaradi za hleb, te joj je do seksa stalo kao do lanjskog snega. Zamišljam npr. 5-ti sprat, gazda nasrće, žena se brani... Može da vrišti pa da je neko čuje, može da se bori, da mu izgrebe lice, pruži otpor i sve učini da ostane netaknuta.

Popadija je skočila, čast odbranila, ostala bogalj... Danas je sve mnogo drugačije, nema više „turaka,“ nema beglučenja, ali nasilnika ima, samo u drugačijem obliku.

[ Generalna ] 03 Jun, 2017 08:54

U ovom drugom, završnom delu, sledi osvrt na preostala četiri Ustava, sa karakteristikama koje sadrže.

5) Ustav iz 1901. godine - "Aprilski" -

Po dolasku na presto kralj Aleksandar je nemogavši ali i ne želeći da vlada u parlamentarizmu, svojim drugim državnim udarom, obustavio Radikalski ustav iz 1888. godine i vratio u poredak Ustav od 1869. godine, napustivši načelo monarhijskog parlamentarizma. Ustav iz 1901. godine, "Aprilski" oktroisao je kralj Aleksandar pritisnut unutrašnjim i spoljnopolitičkim problemima. Nemogućnost sticanja velikog saveznika, nepopularna ženidba, smrt oca, neprijateljski nastrojeni radikali, javno mnjenje, jesu razlozi kraljeve odluke da podari ustav. Taj ustav bio je iskorak u prošlost, Vlada nije bila parlamentarna već monarhova - sam je postavlja i smenjuje. Nazadne karakteristike ogledale su se u ograničavanju građanskih prava i sloboda kao i u izostavljanju ustanove Velike narodne skupštine. Ustav je bio "krpež bez mnogo jedinstva".

6) Ustav iz 1903. godine...

Ovaj ustav je donet nakon što se, po Majskom prevratu, rasprava o novom ustavu svršila odlukom da se vrati Radikalski ustav iz 1888. godine, tj. da se reaktivira. Ipak u odnosu na Radikalski ustav izvršen je nemali broj izmena (42), ali su osnovne odredbe ostale iste. Ustav je donet 5. juna 1903. godine, poštovanjem važeće procedure. Tim ustavom je monarhova vlast još više ograničena, a parlamentarna vlada potpuno je preuzela rukovođenje državom. Više nije bilo sile i moći oličene u kraljevskoj vlasti. Poslednji Ustav monarhističke Srbije oslobodio je političku energiju građanstva i celoga društva omogućivši puni društveni i politički razvoj. Taj Ustav i njegov original iz 1888. godine pokazali su da u Srbiji u okviru monarhijskog uređenja, postoje osnovi slobodnog i demokratskog društva.

7) Ustav iz 1921. godine - "Vidovdanski" -

Do donošenja ovog ustava nastao je period koji se zvao "državnopravni provizorijum". U tom prelaznom periodu vršene su pripreme za donošenje najvišeg akta. Politički značaj budućeg akta usijavao je javnu scenu Kraljevine gde su jedni odbacivali konstruktivnost a drugi stajali na svojim vizijama ustava. Pre donošenja ustava u toj mladoj i krhkoj državi, stvorene su dve čvrste pozicije. Jedna - srpska - i druga koja je tražila federalno ili konfederalno uređenje. Taj rascep se širio, retko stagnirao i smanjivao, te je trajao koliko i Kraljevina. Ustav je donet tesnom i osporavanom većinom, značio je pobedu opcije koja se zalagala za jedinstvenu, parlamentarnu monarhiju. Vidovdanski ustav je demokratski po načinu donošenja jer ga je izglasala Ustavotvorna skupština, i dobrim delom demokratski po osnovnim načelima. Ipak mehanizmi parlamentarnog sistema nisu uspeli da izgrade političke temelje kao što su stabilan višestranački sistem i poštovana podela vlasti. Nakon ubistva hrvatskih poslanika, kralj je ukinuo parlamentarizam i prigrabio svu vlast a Ustav je suspendovao. Obzirom da nije uspeo rezom da reši nastale političke, nacionalne suprotnosti, da suzbije separatne težnje, niti da troimeni narod integriše u Jugoslovene, kralj Aleksandar odlučuje da svoju apsolutnu vlast legalizuje ustavom...

8) Ustav iz 1931. godine - "Septembarski" -

Donesen 3. septembra 1931. godine, vratio je podelu vlasti ali zadržao brojne elemente diktature, promovišući kralja "zatočenikom narodnog jedinstva i državne celine, čuvarom njihovih svagdašnjih interesa"..Organizacijom vlasti po tom ustavu nisu prevaziđeni nedostaci dok je bio na snazi prethodni ustav. Kraljeva prevlast bila je ogromna i činilo ga je vlašću iznad vlasti. Ugasio je stare nacionalne građanske partije, označivši ih nosiocima političkih sukoba, a u međuvremenu i dalje su ostali loši srpsko-hrvatski odnosi. Stvarne podele vlasti po ovom ustavu bilo je jako malo. Septembarski ustav donet je nedemokratskim putem -kraljevim ukazom i protkan je apsolutizmom šefa države.

Smrću Kralja 1934. godine u Marselju, prekinut je kontinuitet lične vlasti, ali ne i tekovine u strukturi vlasti, koju je preuzelo namesništvo sa Pavlom Karađorđevićem na čelu. Pred kraj države revidiran je Ustav, donošenjem Uredbe o Banovini Hrvatskoj, a u cilju očuvanja države. Ova novina u podeli vlasti i teritorijalnoj organizaciji nije produžila život Kraljevini i Ustavu...

***** Ovim se završava osvrt na karakteristike Ustava iz doba Kneževine i Kraljevine Srbije, kao i perioda iz prve Jugoslovenske države.

 

Izvor podataka: Udžbenik "Načelo podele vlasti u Ustavnom razvoju Srbije" od prof. Slobodana Orlovića, sa Pravnog fakulteta iz Novog Sada.

[ Generalna ] 23 April, 2017 11:18

Razmišljajući o čemu bih pisao, a od mnoštva raznih tema i sadržaja, odlučio sam, da se osvrnem na Ustave iz perioda istorije Srbije, zaključno sa ustavima pre nastanka druge jugoslovenske države. To je period od nekih sto godina, a osnovne karakteristike ustava po godinama izgledaju ovako.

1) Ustav iz 1835. godine - "Sretenjski" -

Prvi srpski ustav, Sretenjski donet je u okolnostima izvesnosti bune starešina i naroda protiv Miloševe vlasti. Procenivši da nije vreme za sukob sa starešinama i narodom, Miloš obećava ustav i isti se donosi. Ustav je bio poslednja reč liberalizma i demokratije onoga doba, izrađen po savremenim uzorima. Bio je to akt ispred svoga vremena, egzistirajući samo šest nedelja. Sretenjski ustav iako prekratkog veka, ostavio je dubokog traga obzirom da je Srbija zakoračila u evropske ustavne tokove.
Ustav nije pošteno ni zaživeo a već je bio suspendovan.

2) Ustav iz 1838. godine - "Turski" -

Za tri decenije trajanja ustava Srbija je formirala državnu administraciju, organizovala sudstvo odvojivši ga od uprave i na taj način udarila temelje modernoj vladavini. Pod Ustavom se donose zakoni koji zamenjuju akt samovolje kneza i sama ideja zakonitosti počinje da prodire, suprotstavljajući se kneževoj samovolji. Iako je bio nedorečen, ustav se pokazao kao pogodan osnov za uspostavljanje trajnije organizacije vlasti i mehanizama ustavnosti. Turski ustav je političkim mehanizmom ukinuo apsolutizam (Milošev) i skromnije nego prethodnik, ali ipak štitio građanska prava pojedinaca.

3) Ustav iz 1869. godine - "Namesnički" -

Ovaj Ustav imao je dug, buran politički život promenljive sreće. Ukidan i oživljavan, ovaj Ustav je prvi koji je Srbija samostalno donela. U njegovoj izradi učestvovalo je Namesništvo, Ustavni "svetonikoljski" odbor, nekoliko članova vlade, a ponajviše namesnik Jovan Ristić, da bi ga konačno donela Velika narodna skupština koja je zasedala u Kragujevcu od 10-29.juna 1869. godine. Ipak, za ovaj Ustav, može se reći da je donešen u uslovima gde je društvo bilo politički diferencirano, te su nastali kompromisi između težnji vladara i ostalih političkih činioca. Namesničkim ustavom nije bila zadovoljna ni građanska desnica, konzervativci i krugovi oko dvora, ali ni građanska liberalna levica. Iako nemoderan po savremenim kriterijumima, Namesnički ustav je imao svoj neosporno veliki značaj za razvoj parlamentarnog života u Srbiji.

4) Ustav iz 1888. godine - "Radikalski" -

Smatran je pobedom srpskih radikala nad kraljem Milanom, odlučnim pritivnikom parlamentarizma. Taj Ustav koji je bio najviši domet ustavnosti Srbije XIX veka, doneo je u najčistijoj formi podelu državne vlasti pa i parlamentarizam. Skupština dobija pravo zakonodavne inicijative, ali i dalje ostaje jaka monarhova vlast, zadržavši je dalje od apsolutističkog karaktera. Pored odlika parlamentarizma, vrednosti Ustava ogledaju se u pitanju prava i sloboda građana, lokalne samouprave, čime nosi zasluženi epitet jednog od najnaprednijih građanskih ustava Evrope toga doba. Ovako moderan, demokratski Ustav nije trpeo one koji to nisu - tako je kralj Milan, posle dva meseca abdicirao...

[ Generalna ] 28 Februar, 2017 10:08

Novo doba, novi vek doneo je dosta promena koja su se odrazila na životnu sredinu ljudi i to na gore, usled raznih prljavih tehnologija, trkom za profitom a na uštrb okoline gde živimo.

Neću govoriti o onome što svi znate i vidite gotovo svakodnevno, kao što su razna smeća razbacana kako kome padne na pamet, od divljih deponija, preko bacanja smeća kraj puta, do bacanja papira, kesa, flaša po ulicama. Uvek me to nerviralo, to olako bacanje na asfalt, pa i obične papirne maramice. Zar je teško, staviti je u džep ili "smotuljati" u ruci i tokom hoda, sigurno ima korpa za smeće i da se baci.

Osvrnuću se ovde na jedan događaj koji se zbio krajem prošlog veka sa posledicama zagađenja i ciframa uništenih života da izaziva osećaj gorčine i muke u najkraćem. Evo, o čemu je reč:

- Supertanker Ekson Valdez 24. marta 1989 godine, nije uspeo da se vrati na redovnu brodsku putanju, te je udario u greben Blaj. Manevrisao je mimo redovne putanje kako bi izbegao ledene sante ali potom nije uspeo da se vrati, i došlo je do katastrofe. Iz tankera koji je nosio 53.1 miliona američkih galona nafte, izlilo se 10.8 miliona galona nafte. Ta količina nafte prekrila je čak 28.000 km2 okeanske površine. Smatra se da je to jedna od najvećih pomorskih ekoloških katastrofa izazvana ljudskim faktorom.

Posledice u ekološkom smislu, jezikom brojki izgledaju ovako:
- Odmah je uginulo na hiljade životinja. Procene su između 250-500 hiljada morskih ptica. Najmanje 1 hiljada morskih vidri, oko 12 rečnih vidri, 300 foka, 250 beloglavih orlova i 22 orka kitova. Osim toga uništeno je milijardu lososa i velike količine jaja haringe. Posledice izliva osećaju se i danas... npr. kod morskih vidri i pataka veća je stopa smrtnosti zato što su konzumirale plen iz zagađenog tla i delom zbog konzumacije naftnog taloga prilikom čišćenja površina.
Efekti katastrofe traju mnogo duže nego što ste očekivalo, a u nekim delovima sredine trebaće i 30 godina da se obnove.

Sudski spor trajao je dugo u vezi odštete i od prvobitne presude od 287 miliona dolara stvarne štete i kaznene u iznosu od 5 milijardi, kasnije sve je to smanjeno i relativizovano, da bi na kraju, nekom nagodbom opstala cifra samo nešto jače od 63 miliona dolara ???

Na kraju, šta reći i kakav zaključak izvesti na osnovu ovoga primera i primera ostalih iz našeg svakodnevnog života. Jedno je sigurno, bez lične svesti svoje odgovornosti, neće mnogo pomoći ni prevencija ali svakako hoće primerena kaznena politika uz pouzdan pravosudni sistem.
Nažalost ovo je teško sprovesi u svetu gde bogati čine sve da uvećaju svoj profit, gde je cena previsoka po životnu sredinu.

[ Generalna ] 13 Januar, 2017 15:08

Tema je za današnje prilike veoma aktuelna a Ja ću šetnjom kroz istorijske periode izneti kako je to nekada izgledalo, te se nadam da će privući pažnju tokom čitanja.

Prvi vidovi pomaganja siromašnom, nemoćnom i bolesnom stanovništvu, porodicama bez hranitelja i ratnim invalidima pominju se još u Mesopotamiji, Grčkoj i Rimu.
U staroj Grčkoj je bio organizovan jedan vid osuguranja trgovaca od gubitaka i neprilika na putovanjima. Javne vlasti u starim grčkim gradovima, posebno Solunu, finansijski su pomagale ratne invalide i građane nesposobne za rad, a brinuli su se o izdržavanju ratne siročadi do kraja njihovog školovanja.
U Rimu su prve mere socijalne politike i zbrinjavanja u korist siromašnih seljaka i robova uveli Tiberije i Grah, posle mnogobrojnih socijalnih protesta siromašnih plebejaca, 133-123. godine pre nove ere. Ove reforme sledili su Druzo, Sulpicije i Julije Cezar. Sirotinji se besplatno delio hleb, žito i meso, suzbijano je zelenaštvo, ograničavano je dužničko ropstvo, veleposednici su obavezivani da zapošljavaju slobodnjake, nezaposleni slobodni građani su zapošljavani na javnim radovima itd... Postojalo je i uplaćivanje mesečne rate da bi porodica posle smrti oca dobila pomoć u novcu. U četvrtom veku pre nove ere, Rimsko carstvo je finansijski podupiralo pružanje lekarske pomoći građanima.

U srednjem veku ulogu socijalnog zbrinjavanja preuzima crkva kao vid hrišćanskog milosrđa. Takođe su bili razvijeni vidovi pomaganja od strane opština i korporacija. U Hamburgu još 1270. g doneti su propisi kojima je ustanovljena obaveza majstora da pomogne bolesnim radnicima. U Švedskoj i Finskoj 1571. g, doneti su dekreti o obavezi opština da se staraju o bolesnima i organizuju domove za bolesne. Engleska je za vreme kraljice Elizabete 1601. g. usvojila zakon o pomoći siromašnima, kojim je uvedena dužnost opštine da se stara o nezbrinutim i invalidnim osobama...

Prelomni trenutak za nastanak socijalnog prava bilo je uvođenje obaveznog socijalnog osiguranja 1883. godine u Nemačkoj. Te godine kancelar Bizmark uvodi obavezno osiguranje za slučaj bolesti, zatim 1884. od nesreće na radu i 1889. godine od nesposobnosti za rad i starosti. Bizmarkov model postaće opšti recept za uvođenje sličnog osiguranja u svetu, a na njemu počiva i naše socijalno osiguranje.

U Srbiji se prve odredbe iz socijalne oblasti javaljaju još u srednjem veku. U Krmčiji Svetog Save, postojale su odredbe o zaštiti siromašnih i bolesnih, o pomaganju udovica, poštovanju i zaštiti starih, kazne za ruganje osobama sa telesnim manama. Krmčija je počivala na hrišćanskoj socijalnoj pravdi, prema kojoj su svi građani, i siromašni i bogati, smatrani jedankima i nije bilo dopušteno da jedni ugnjetavaju druge.
Dušanov zakonik potvrdio je važenje Krmčije, a i sam je sadržao odredbe o socijalnoj sigurnosti, o zdravstvenim i sanitarnim propisima, suzbijanju nadrilekarstva itd... U narodu isto je postojao vid pomaganja siromašnim. Na selima je postojao "seoski koš", u koji su posle žetve svi, prema mogućnostima, odvajali žito namenjeno da se siromašni prehrane u toku zime i proleća ili kada podbaci letina. O tome ko je siromašan i ima pravo da koristi žito odlučivao je seoski kmet u dogovoru sa viđenijim domaćinima.
Prvi moderni srpski vladar, knez Miloš Obrenović, vodio je brigu o siromašnima. Pominje se da je 1837. g. tražio da porez siromahu težak ne bude, te je oslobodio neposrednog poreza one koji ima sitnu decu, a nemaju zemlje, pa moraju nadničarenjem da izdržavaju porodicu.

******
Tema je jako obimna i moglo bi se još dosta toga reći. Ima tu još podataka i godina, ali nisam hteo da mnoštvom cifara i pokazatelja učinim tekst težim za čitanje i razumevanje.

[ Generalna ] 07 Januar, 2017 14:07

Verovatno, prva pomisao dok čitate naslov teksta, koji sledi, svakako je osvrt na rad robova i siromašnih seljaka toga doba. Upravo o tome napisaću neku reč, te se nadam će privući pažnju tokom čitanja.

Rad robova u tom dobu bio je agrarno orijentisan. Rob je bio potpuno nezaštićen i prepušten gospodarevoj samovolji. Za zemljoposednike je rob bio deo poseda, tj. inventar imanja. Na taj način vlasnici su prisvajali čovekovu radnu snagu ali i kupovali radnog čoveka.
Radno vreme robova bilo je stvarno samo ograničeno vremenom mirovanja, samo u cilju obnavljanja radne snage. Morali su obavljati i kućne poslove naročito u kišno doba, jer smatralo se da kada posao na imanju miruje, nastaju troškovi za izdržavanje robova. Sve važne poljoprivredne naprave trebalo je napraviti u dvostrukoj količini, i time bi se sprečilo da usled gubitka pojedinih naprava dođe do prekida rada. Rukovodili su se tezom: "Čovek naime mnogo više gubi time što robovi ne mogu raditi, nego što bi platio za nabavku tih predmeta"... Ovim se potvrđuje da je robovski rad smatran najvažnijim faktorom u stvaranju vrednosti u poljoprivredi.
Leti se radilo od izlaska do zalaska sunca, dakle 15 sati, u zimskim uslovima, kad se spusti mrak , radi se u kući pri postavljenom osvetljenju. Kad su noći duge, danu treba još nešto dodati, jer mnogo toga pod tim svetlom se može obaviti. Čak i praznični dani, koji su u principu važili kao slobodno vreme, korišćeni su za određene poslove, čiji karakter nije bio suprostavljen odredbama religije.

Posebno teškim smatrao se rad pastira, čiji je život u lirici i na slikovitim prikazima često idilično ulepšavan. Pastiri su leti s velikim stadima goveda i ovaca kretali u planinske regije Apenina i mesecima živeli na otvorenom. Ne samo da su morali slediti stoku u teško pristupačne predele i pripremiti se sa onim najneophodnijim za život daleko od svake civilizacije, nego su morali biti u stanju i braniti stada od divljih zveri i razbojnika. Teškoće takvog posla mogli su podneti samo ljudi velike fizičke izdržljivosti. Kod pastira teško da je bilo moguće govoriti o bilo kakvom radnom vremenu, jer za njih nije postojala podela između vremena rada i spavanja. Njihov život zavisio je o stadima i njihovom kretanju po brdovitim predelima Italije.

**** Ovim bih završio ovaj kratki osvrt na rad i uslove rada koji su vladali u neko staro doba. Nisam hteo da iznosim primere ophođenja prema robovima i siromašnim radnicima, jer nisu ni malo prijatni za čitanje, a mogu zamisliti kako su se ti ljudi tada osećali.

[ Generalna ] 07 Januar, 2017 09:33

Sa 3. dinastijom Starog carstva, počelo je "Doba piramida". Gradnja velikih piramida bila je izuzetan i gotovo nezamisliv poduhvat većeg broja ljudi ili gotovo čak celog egipatskog stanovništva.

Fascinantno je da je prva verzija grobnice kralja Djosera-pravougaona uzvisina iznad 28 m dubokog i 7 m širokog iskopa s prostorijom za zemlju "odjednom" podignuta ka masivna kamena gradnja od 63 m dužine i 8 m visine bočnih stena. Vrhovni graditelj Imhotep, upravljao je od 3-5 h ljudi, neprestano zaposlenih na gradnji. Međutim trebao se rešiti jedan problem: Morala je biti planina koja se neće srušiti. Bili su svesni da se upuštaju u nešto nepoznato ali i verujući u veličanstvenost vlastitog otkrića. To otkriće nije bilo ništa drugo nego Imhotepovi kosi zidovi.

Za podizanje Keopsove piramide trebalo je obraditi i to vrlo brižljivo oko 700.000 vapnenačkih kamena, pa oko milion kubnih metara za kose zidove i još 200.000 kubnih metara najfinije izglačanih blokova. U tom kontekstu nameće se koliki je broj radnika učestvovao u gradnji piramida. Jedini broj koji nam je iz antike sačuvan potiče od Herodota koji govori o 100.000 radnika pri podizanju Keopsove piramide.
Smatra se da je u razdoblju od 100 godina neprekidno na gradnji piramida bilo zaposleno oko 70.000 ljudi. Razumljivo je da je stvarno masovno, korišćenje radnika uvek trajalo 3 meseca godišnje, za vreme sezone poplava, jer je u to doba postojao veliki višak radne snage, zato što je celokupna obradiva površina bila pod vodom, pa se egipatsko stanovništvo nije moglo baviti zemljoradnjom, svojim osnovnim zanimanjem.

Na samom kraju... Gubitkom prihoda, gubila se i moć Starog carstva. Taj proces započeo je nakon neuspeha velikog programa gradnje piramida, jer je po svemu sudeći pri gradnji Keopsove i Kefrenove piramide država precenila vlastite mogućnosti. Poslednja velika gradnja te vrste, Mikerinosova piramida znatno je manja od prve dve, a kasnije građevine iz razdoblja 5. i 6. dinastije vrlo su male i jedva da se i mogu upoređivati s onim starijim...

[ Generalna ] 18 Decembar, 2016 18:21

Značajnu prekretnicu u istoriji tehnike predstavlja pojava vodenice, jer se njom otkriva novi izvor energije - snaga vode - koja će sve do 18. veka imati eminentno značenje za proizvodnju. Preteča vodenice bio je točak za crpljenje vode.

Prva vodenica postojala je početkom 1. veka n.e. u kraljevini Pont (Mala Azija). Raširenost vodenice, zavisne o vodama, u prvo vreme u Rimskoj imperiji nije bila velika, pre svega zbog uske povezanosti mlina i pekare i zbog lokacija pekara u središtu gradova; u Rimu su, u Kaligulino doba (37-41) g. mlinove pokretali konji i magarci; u Ostiji i Pompejima iskopane su pekare, koje su u 1. veku n.e. mlele žito pomoću rotacionih mlinova na životinjski pogon. Tek u razdoblju kasne antike postojale su u blizini Rima, na Janiculumu, brojne vodenice, ali njih nisu pokretali prirodni vodotokovi, nego javni vodovodi.
Spominjanje vodenica u ediktu o cenama cara Dioklecijana navodi na zaključak da su vodenice krajem 3. veka već bile široko rasprostranjene. Kad je uvedena vodenica, pesnik Antipatro iz Soluna napisao je svoj čuveni epigram:

" Neka vam ruke miruju, djevojke mlinarice,
Spavajte duže, iako pijetao najavljuje jutro,
Cerera je svojim nimfama naredila da preuzmu posao vaših ruku.
Odozgo na kolo skaču duhovi vode,
Okreću osovinu i s njom i prečke kotača, što se vrtoglavo vrte
I pokreću teške mlinske kamenove"

Pesnikova očekivanja, međutim nisu se ispunila. Tehnički napredak nije imao za cilj olakšati uvete radnom čoveku, već povećati produktivnost rada.

*****
Nadam se, da će vam se, ova kratka istorijska zanimljivost dopasti, obzirom da, do sada nisam pisao u ovom smeru.

«Prethodni   1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 19 20 21  Sledeći»