[ Generalna
]
03 Jun, 2017 09:05
Beglučenje
Događaj
koji se desio pre skoro dva veka, dao mi je inspiraciju da napišem
tekst o radu po kućama, spremanju, sa mogućim „opasnostima“ koje mogu
proisteći. Poznajem dosta žena koje spremanjem zarađuju za hleb, ili uz
svoj posao dodatno. Svaki dinar zarađen puno znači za kućni budžet, tako
da je o tome izlišno komentarisati. Taj posao rade osobe koje su,
manje-više, zaposlene preko nekih agencija za održavanje čistoće, kako
stambenih zgrada, tako i poslovnih prostora, pa kako već imaju
„određenu“ preporuku, često se angažuju kod privatnih lica da rade i
spremaju u njihovim kućama i stanovima. A, šta se to desilo što mi je
dalo nadahnuće da napišem tekst, sada ću vam napisati...
Za vreme Turaka, svi seljaci su živeli
na „turskoj zemlji“ po beglučkom sistemu. Po dva dana u nedelji,
argatovali su spahiji na spahijskoj zemlji. Teško je opisati sve
strahote što ih je narod proživeo u sistemu beglučenja. I žene su morale
beglučiti. Na jednom od beglučenja, desio se sledeći događaj.
Ružica je bila lepa i stasita žena,
popadija iz kuće porodice Stojakovića. Određena je bila da pomogne u
kuhinji na čardaku koji je spahija imao na selu. Dok je popadija Ružica
razvijala „jufke“ i pekla ih na vrućem saču, bila je napadnuta od
jednog silnika. Da bi izbegla sramotu i nesreću, skočila je kroz
prozor. Od tog skoka se povredila i patila celoga života. Tužiti se nije
imala kome. Ljudi su imali samo dva načina odbrane: hajduci ili vatra. U
šumama je uvek bilo hajduka i čim bi hajduci čuli za neko zverstvo,
silnik je plaćao glavom. Drugi način odmazde je bila „vatra“. Kad
bezobrazan spahija u jesen napuni žitnice, posadjeva seno, slamu i
drugo i nađe se tamna, burna, vetrovita noć, onaj u dno duše uvređeni
očajnik ide sa čakmakom, kremenom i trudom, pali sve... Turska vlast je
pokušavala da to onemogući kaznama, ali je to izazivalo bežanje i
raseljavanje seljaka pa je zemlja godinama ležala neobrađena i Turci
gladni.
Kucajući ovaj tekst, razmišljam o
današnjici, pokušavam neku paralelu povući, jer ipak veliki je vremenski
razmak od gotovo dva veka i načina da li ovakvih situacija ima danas
dok naše majke, sestre, žene spremaju u nekim stanovima i kućama... Kroz
glavu mi prolazi zamišljena slika kako žena dolazi u stan da sprema,
prethodno se dogovorila sa gazdama i onda u stanu zatiče glavu kuće,
gazdu, koji, eto, tu naišao slučajno, jer tamo gde je nameravao da ide
nešto je iskrslo, pa da uzme nešto iz stana, onako, čisto reda-radi. Od
fizičkog izgleda radnice zavisi da li će je gazda „spopasti“ i pokušati
prisiliti na seks i njene moći da se odupre, odbrani, jer sirota žena
je došla da zaradi za hleb, te joj je do seksa stalo kao do lanjskog
snega. Zamišljam npr. 5-ti sprat, gazda nasrće, žena se brani... Može da
vrišti pa da je neko čuje, može da se bori, da mu izgrebe lice, pruži
otpor i sve učini da ostane netaknuta.
Popadija je skočila, čast odbranila,
ostala bogalj... Danas je sve mnogo drugačije, nema više „turaka,“ nema
beglučenja, ali nasilnika ima, samo u drugačijem obliku.
[ Generalna
]
03 Jun, 2017 08:54
Ustavi - Drugi deo -
U ovom drugom, završnom delu, sledi osvrt na preostala četiri Ustava, sa karakteristikama koje sadrže.
5) Ustav iz 1901. godine - "Aprilski" -
Po dolasku na presto kralj Aleksandar je
nemogavši ali i ne želeći da vlada u parlamentarizmu, svojim drugim
državnim udarom, obustavio Radikalski ustav iz 1888. godine i vratio u
poredak Ustav od 1869. godine, napustivši načelo monarhijskog
parlamentarizma. Ustav iz 1901. godine, "Aprilski" oktroisao je kralj
Aleksandar pritisnut unutrašnjim i spoljnopolitičkim problemima.
Nemogućnost sticanja velikog saveznika, nepopularna ženidba, smrt oca,
neprijateljski nastrojeni radikali, javno mnjenje, jesu razlozi kraljeve
odluke da podari ustav. Taj ustav bio je iskorak u prošlost, Vlada nije
bila parlamentarna već monarhova - sam je postavlja i smenjuje. Nazadne
karakteristike ogledale su se u ograničavanju građanskih prava i
sloboda kao i u izostavljanju ustanove Velike narodne skupštine. Ustav
je bio "krpež bez mnogo jedinstva".
6) Ustav iz 1903. godine...
Ovaj ustav je donet nakon što se, po
Majskom prevratu, rasprava o novom ustavu svršila odlukom da se vrati
Radikalski ustav iz 1888. godine, tj. da se reaktivira. Ipak u odnosu na
Radikalski ustav izvršen je nemali broj izmena (42), ali su osnovne
odredbe ostale iste. Ustav je donet 5. juna 1903. godine, poštovanjem
važeće procedure. Tim ustavom je monarhova vlast još više ograničena, a
parlamentarna vlada potpuno je preuzela rukovođenje državom. Više nije
bilo sile i moći oličene u kraljevskoj vlasti. Poslednji Ustav
monarhističke Srbije oslobodio je političku energiju građanstva i celoga
društva omogućivši puni društveni i politički razvoj. Taj Ustav i
njegov original iz 1888. godine pokazali su da u Srbiji u okviru
monarhijskog uređenja, postoje osnovi slobodnog i demokratskog društva.
7) Ustav iz 1921. godine - "Vidovdanski" -
Do donošenja ovog ustava nastao je
period koji se zvao "državnopravni provizorijum". U tom prelaznom
periodu vršene su pripreme za donošenje najvišeg akta. Politički značaj
budućeg akta usijavao je javnu scenu Kraljevine gde su jedni odbacivali
konstruktivnost a drugi stajali na svojim vizijama ustava. Pre donošenja
ustava u toj mladoj i krhkoj državi, stvorene su dve čvrste pozicije.
Jedna - srpska - i druga koja je tražila federalno ili konfederalno
uređenje. Taj rascep se širio, retko stagnirao i smanjivao, te je trajao
koliko i Kraljevina. Ustav je donet tesnom i osporavanom većinom,
značio je pobedu opcije koja se zalagala za jedinstvenu, parlamentarnu
monarhiju. Vidovdanski ustav je demokratski po načinu donošenja jer ga
je izglasala Ustavotvorna skupština, i dobrim delom demokratski po
osnovnim načelima. Ipak mehanizmi parlamentarnog sistema nisu uspeli da
izgrade političke temelje kao što su stabilan višestranački sistem i
poštovana podela vlasti. Nakon ubistva hrvatskih poslanika, kralj je
ukinuo parlamentarizam i prigrabio svu vlast a Ustav je suspendovao.
Obzirom da nije uspeo rezom da reši nastale političke, nacionalne
suprotnosti, da suzbije separatne težnje, niti da troimeni narod
integriše u Jugoslovene, kralj Aleksandar odlučuje da svoju apsolutnu
vlast legalizuje ustavom...
8) Ustav iz 1931. godine - "Septembarski" -
Donesen 3. septembra 1931. godine,
vratio je podelu vlasti ali zadržao brojne elemente diktature,
promovišući kralja "zatočenikom narodnog jedinstva i državne celine,
čuvarom njihovih svagdašnjih interesa"..Organizacijom vlasti po tom
ustavu nisu prevaziđeni nedostaci dok je bio na snazi prethodni ustav.
Kraljeva prevlast bila je ogromna i činilo ga je vlašću iznad vlasti.
Ugasio je stare nacionalne građanske partije, označivši ih nosiocima
političkih sukoba, a u međuvremenu i dalje su ostali loši
srpsko-hrvatski odnosi. Stvarne podele vlasti po ovom ustavu bilo je
jako malo. Septembarski ustav donet je nedemokratskim putem -kraljevim
ukazom i protkan je apsolutizmom šefa države.
Smrću Kralja 1934. godine u Marselju,
prekinut je kontinuitet lične vlasti, ali ne i tekovine u strukturi
vlasti, koju je preuzelo namesništvo sa Pavlom Karađorđevićem na čelu.
Pred kraj države revidiran je Ustav, donošenjem Uredbe o Banovini
Hrvatskoj, a u cilju očuvanja države. Ova novina u podeli vlasti i
teritorijalnoj organizaciji nije produžila život Kraljevini i Ustavu...
***** Ovim se završava osvrt na
karakteristike Ustava iz doba Kneževine i Kraljevine Srbije, kao i
perioda iz prve Jugoslovenske države.
Izvor podataka: Udžbenik "Načelo podele
vlasti u Ustavnom razvoju Srbije" od prof. Slobodana Orlovića, sa
Pravnog fakulteta iz Novog Sada.
[ Generalna
]
23 April, 2017 11:18
Ustavi - Prvi deo -
Razmišljajući o čemu bih pisao, a od mnoštva raznih tema i sadržaja,
odlučio sam, da se osvrnem na Ustave iz perioda istorije Srbije,
zaključno sa ustavima pre nastanka druge jugoslovenske države. To je
period od nekih sto godina, a osnovne karakteristike ustava po godinama
izgledaju ovako.
1) Ustav iz 1835. godine - "Sretenjski" -
Prvi srpski ustav, Sretenjski donet je u okolnostima izvesnosti bune
starešina i naroda protiv Miloševe vlasti. Procenivši da nije vreme za
sukob sa starešinama i narodom, Miloš obećava ustav i isti se donosi.
Ustav je bio poslednja reč liberalizma i demokratije onoga doba, izrađen
po savremenim uzorima. Bio je to akt ispred svoga vremena,
egzistirajući samo šest nedelja. Sretenjski ustav iako prekratkog veka,
ostavio je dubokog traga obzirom da je Srbija zakoračila u evropske
ustavne tokove.
Ustav nije pošteno ni zaživeo a već je bio suspendovan.
2) Ustav iz 1838. godine - "Turski" -
Za tri decenije trajanja ustava Srbija je formirala državnu
administraciju, organizovala sudstvo odvojivši ga od uprave i na taj
način udarila temelje modernoj vladavini. Pod Ustavom se donose zakoni
koji zamenjuju akt samovolje kneza i sama ideja zakonitosti počinje da
prodire, suprotstavljajući se kneževoj samovolji. Iako je bio nedorečen,
ustav se pokazao kao pogodan osnov za uspostavljanje trajnije
organizacije vlasti i mehanizama ustavnosti. Turski ustav je političkim
mehanizmom ukinuo apsolutizam (Milošev) i skromnije nego prethodnik, ali
ipak štitio građanska prava pojedinaca.
3) Ustav iz 1869. godine - "Namesnički" -
Ovaj Ustav imao je dug, buran politički život promenljive sreće.
Ukidan i oživljavan, ovaj Ustav je prvi koji je Srbija samostalno
donela. U njegovoj izradi učestvovalo je Namesništvo, Ustavni
"svetonikoljski" odbor, nekoliko članova vlade, a ponajviše namesnik
Jovan Ristić, da bi ga konačno donela Velika narodna skupština koja je
zasedala u Kragujevcu od 10-29.juna 1869. godine. Ipak, za ovaj Ustav,
može se reći da je donešen u uslovima gde je društvo bilo politički
diferencirano, te su nastali kompromisi između težnji vladara i ostalih
političkih činioca. Namesničkim ustavom nije bila zadovoljna ni
građanska desnica, konzervativci i krugovi oko dvora, ali ni građanska
liberalna levica. Iako nemoderan po savremenim kriterijumima, Namesnički
ustav je imao svoj neosporno veliki značaj za razvoj parlamentarnog
života u Srbiji.
4) Ustav iz 1888. godine - "Radikalski" -
Smatran je pobedom srpskih radikala nad kraljem Milanom, odlučnim
pritivnikom parlamentarizma. Taj Ustav koji je bio najviši domet
ustavnosti Srbije XIX veka, doneo je u najčistijoj formi podelu državne
vlasti pa i parlamentarizam. Skupština dobija pravo zakonodavne
inicijative, ali i dalje ostaje jaka monarhova vlast, zadržavši je dalje
od apsolutističkog karaktera. Pored odlika parlamentarizma, vrednosti
Ustava ogledaju se u pitanju prava i sloboda građana, lokalne
samouprave, čime nosi zasluženi epitet jednog od najnaprednijih
građanskih ustava Evrope toga doba. Ovako moderan, demokratski Ustav
nije trpeo one koji to nisu - tako je kralj Milan, posle dva meseca
abdicirao...
[ Generalna
]
28 Februar, 2017 10:08
Ekologija i profit
Novo doba, novi vek doneo je dosta promena koja su se odrazila na
životnu sredinu ljudi i to na gore, usled raznih prljavih tehnologija,
trkom za profitom a na uštrb okoline gde živimo.
Neću govoriti o
onome što svi znate i vidite gotovo svakodnevno, kao što su razna smeća
razbacana kako kome padne na pamet, od divljih deponija, preko bacanja
smeća kraj puta, do bacanja papira, kesa, flaša po ulicama. Uvek me to
nerviralo, to olako bacanje na asfalt, pa i obične papirne maramice. Zar je teško, staviti je u džep ili "smotuljati" u ruci i tokom hoda, sigurno ima korpa za smeće i da se baci.
Osvrnuću se ovde na jedan događaj koji se zbio krajem prošlog veka sa
posledicama zagađenja i ciframa uništenih života da izaziva osećaj
gorčine i muke u najkraćem. Evo, o čemu je reč:
- Supertanker
Ekson Valdez 24. marta 1989 godine, nije uspeo da se vrati na redovnu
brodsku putanju, te je udario u greben Blaj. Manevrisao je mimo redovne
putanje kako bi izbegao ledene sante ali potom nije uspeo da se vrati, i
došlo je do katastrofe. Iz tankera koji je nosio 53.1 miliona američkih
galona nafte, izlilo se 10.8 miliona galona nafte. Ta količina nafte
prekrila je čak 28.000 km2 okeanske površine. Smatra se da je to jedna
od najvećih pomorskih ekoloških katastrofa izazvana ljudskim faktorom.
Posledice u ekološkom smislu, jezikom brojki izgledaju ovako:
- Odmah je uginulo na hiljade životinja. Procene su između 250-500
hiljada morskih ptica. Najmanje 1 hiljada morskih vidri, oko 12 rečnih
vidri, 300 foka, 250 beloglavih orlova i 22 orka kitova. Osim toga
uništeno je milijardu lososa i velike količine jaja haringe. Posledice
izliva osećaju se i danas... npr. kod morskih vidri i pataka veća je
stopa smrtnosti zato što su konzumirale plen iz zagađenog tla i delom
zbog konzumacije naftnog taloga prilikom čišćenja površina.
Efekti katastrofe traju mnogo duže nego što ste očekivalo, a u nekim delovima sredine trebaće i 30 godina da se obnove.
Sudski spor trajao je dugo u vezi odštete i od prvobitne presude od 287
miliona dolara stvarne štete i kaznene u iznosu od 5 milijardi, kasnije
sve je to smanjeno i relativizovano, da bi na kraju, nekom nagodbom
opstala cifra samo nešto jače od 63 miliona dolara ???
Na
kraju, šta reći i kakav zaključak izvesti na osnovu ovoga primera i
primera ostalih iz našeg svakodnevnog života. Jedno je sigurno, bez
lične svesti svoje odgovornosti, neće mnogo pomoći ni prevencija ali
svakako hoće primerena kaznena politika uz pouzdan pravosudni sistem.
Nažalost ovo je teško sprovesi u svetu gde bogati čine sve da uvećaju svoj profit, gde je cena previsoka po životnu sredinu.
[ Generalna
]
13 Januar, 2017 15:08
Socijalno pravo kroz vremena
Tema je za današnje prilike veoma aktuelna a Ja ću šetnjom kroz
istorijske periode izneti kako je to nekada izgledalo, te se nadam da će
privući pažnju tokom čitanja.
Prvi vidovi pomaganja siromašnom,
nemoćnom i bolesnom stanovništvu, porodicama bez hranitelja i ratnim
invalidima pominju se još u Mesopotamiji, Grčkoj i Rimu.
U staroj
Grčkoj je bio organizovan jedan vid osuguranja trgovaca od gubitaka i
neprilika na putovanjima. Javne vlasti u starim grčkim gradovima,
posebno Solunu, finansijski su pomagale ratne invalide i građane
nesposobne za rad, a brinuli su se o izdržavanju ratne siročadi do kraja
njihovog školovanja.
U Rimu su prve mere socijalne politike i
zbrinjavanja u korist siromašnih seljaka i robova uveli Tiberije i Grah,
posle mnogobrojnih socijalnih protesta siromašnih plebejaca, 133-123.
godine pre nove ere. Ove reforme sledili su Druzo, Sulpicije i Julije
Cezar. Sirotinji se besplatno delio hleb, žito i meso, suzbijano je
zelenaštvo, ograničavano je dužničko ropstvo, veleposednici su
obavezivani da zapošljavaju slobodnjake, nezaposleni slobodni građani su
zapošljavani na javnim radovima itd... Postojalo je i uplaćivanje
mesečne rate da bi porodica posle smrti oca dobila pomoć u novcu. U
četvrtom veku pre nove ere, Rimsko carstvo je finansijski podupiralo
pružanje lekarske pomoći građanima.
U srednjem veku ulogu
socijalnog zbrinjavanja preuzima crkva kao vid hrišćanskog milosrđa.
Takođe su bili razvijeni vidovi pomaganja od strane opština i
korporacija. U Hamburgu još 1270. g doneti su propisi kojima je
ustanovljena obaveza majstora da pomogne bolesnim radnicima. U Švedskoj i
Finskoj 1571. g, doneti su dekreti o obavezi opština da se staraju o
bolesnima i organizuju domove za bolesne. Engleska je za vreme kraljice
Elizabete 1601. g. usvojila zakon o pomoći siromašnima, kojim je uvedena
dužnost opštine da se stara o nezbrinutim i invalidnim osobama...
Prelomni trenutak za nastanak socijalnog prava bilo je uvođenje
obaveznog socijalnog osiguranja 1883. godine u Nemačkoj. Te godine
kancelar Bizmark uvodi obavezno osiguranje za slučaj bolesti, zatim
1884. od nesreće na radu i 1889. godine od nesposobnosti za rad i
starosti. Bizmarkov model postaće opšti recept za uvođenje sličnog
osiguranja u svetu, a na njemu počiva i naše socijalno osiguranje.
U Srbiji se prve odredbe iz socijalne oblasti javaljaju još u srednjem
veku. U Krmčiji Svetog Save, postojale su odredbe o zaštiti siromašnih i
bolesnih, o pomaganju udovica, poštovanju i zaštiti starih, kazne za
ruganje osobama sa telesnim manama. Krmčija je počivala na hrišćanskoj
socijalnoj pravdi, prema kojoj su svi građani, i siromašni i bogati,
smatrani jedankima i nije bilo dopušteno da jedni ugnjetavaju druge.
Dušanov zakonik potvrdio je važenje Krmčije, a i sam je sadržao odredbe
o socijalnoj sigurnosti, o zdravstvenim i sanitarnim propisima,
suzbijanju nadrilekarstva itd... U narodu isto je postojao vid pomaganja
siromašnim. Na selima je postojao "seoski koš", u koji su posle žetve
svi, prema mogućnostima, odvajali žito namenjeno da se siromašni
prehrane u toku zime i proleća ili kada podbaci letina. O tome ko je
siromašan i ima pravo da koristi žito odlučivao je seoski kmet u
dogovoru sa viđenijim domaćinima.
Prvi moderni srpski vladar, knez
Miloš Obrenović, vodio je brigu o siromašnima. Pominje se da je 1837. g.
tražio da porez siromahu težak ne bude, te je oslobodio neposrednog
poreza one koji ima sitnu decu, a nemaju zemlje, pa moraju nadničarenjem
da izdržavaju porodicu.
******
Tema je jako obimna i moglo
bi se još dosta toga reći. Ima tu još podataka i godina, ali nisam hteo
da mnoštvom cifara i pokazatelja učinim tekst težim za čitanje i
razumevanje.
[ Generalna
]
07 Januar, 2017 14:07
Stari Rim - uslovi rada
Verovatno, prva pomisao dok čitate naslov teksta, koji sledi,
svakako je osvrt na rad robova i siromašnih seljaka toga doba. Upravo o
tome napisaću neku reč, te se nadam će privući pažnju tokom čitanja.
Rad robova u tom dobu bio je agrarno orijentisan. Rob je bio potpuno
nezaštićen i prepušten gospodarevoj samovolji. Za zemljoposednike je rob
bio deo poseda, tj. inventar imanja. Na taj način vlasnici su
prisvajali čovekovu radnu snagu ali i kupovali radnog čoveka.
Radno vreme robova bilo je stvarno samo ograničeno vremenom mirovanja,
samo u cilju obnavljanja radne snage. Morali su obavljati i kućne
poslove naročito u kišno doba, jer smatralo se da kada posao na imanju
miruje, nastaju troškovi za izdržavanje robova. Sve važne poljoprivredne
naprave trebalo je napraviti u dvostrukoj količini, i time bi se
sprečilo da usled gubitka pojedinih naprava dođe do prekida rada.
Rukovodili su se tezom: "Čovek naime mnogo više gubi time što robovi ne
mogu raditi, nego što bi platio za nabavku tih predmeta"... Ovim se
potvrđuje da je robovski rad smatran najvažnijim faktorom u stvaranju
vrednosti u poljoprivredi.
Leti se radilo od izlaska do zalaska
sunca, dakle 15 sati, u zimskim uslovima, kad se spusti mrak , radi se u
kući pri postavljenom osvetljenju. Kad su noći duge, danu treba još
nešto dodati, jer mnogo toga pod tim svetlom se može obaviti. Čak i
praznični dani, koji su u principu važili kao slobodno vreme, korišćeni
su za određene poslove, čiji karakter nije bio suprostavljen odredbama
religije.
Posebno teškim
smatrao se rad pastira, čiji je život u lirici i na slikovitim prikazima
često idilično ulepšavan. Pastiri su leti s velikim stadima goveda i
ovaca kretali u planinske regije Apenina i mesecima živeli na otvorenom.
Ne samo da su morali slediti stoku u teško pristupačne predele i
pripremiti se sa onim najneophodnijim za život daleko od svake
civilizacije, nego su morali biti u stanju i braniti stada od divljih
zveri i razbojnika. Teškoće takvog posla mogli su podneti samo ljudi
velike fizičke izdržljivosti. Kod pastira teško da je bilo moguće
govoriti o bilo kakvom radnom vremenu, jer za njih nije postojala podela
između vremena rada i spavanja. Njihov život zavisio je o stadima i
njihovom kretanju po brdovitim predelima Italije.
**** Ovim bih
završio ovaj kratki osvrt na rad i uslove rada koji su vladali u neko
staro doba. Nisam hteo da iznosim primere ophođenja prema robovima i
siromašnim radnicima, jer nisu ni malo prijatni za čitanje, a mogu
zamisliti kako su se ti ljudi tada osećali.
[ Generalna
]
07 Januar, 2017 09:33
Gradnja piramida
Sa 3. dinastijom Starog carstva, počelo je "Doba piramida". Gradnja
velikih piramida bila je izuzetan i gotovo nezamisliv poduhvat većeg
broja ljudi ili gotovo čak celog egipatskog stanovništva.
Fascinantno je da je prva verzija grobnice kralja Djosera-pravougaona
uzvisina iznad 28 m dubokog i 7 m širokog iskopa s prostorijom za zemlju
"odjednom" podignuta ka masivna kamena gradnja od 63 m dužine i 8 m
visine bočnih stena. Vrhovni graditelj
Imhotep, upravljao je od 3-5 h ljudi, neprestano zaposlenih na gradnji.
Međutim trebao se rešiti jedan problem: Morala je biti planina koja se
neće srušiti. Bili su svesni da se upuštaju u nešto nepoznato ali i
verujući u veličanstvenost vlastitog otkrića. To otkriće nije bilo ništa
drugo nego Imhotepovi kosi zidovi.
Za podizanje Keopsove piramide trebalo je obraditi i to vrlo brižljivo
oko 700.000 vapnenačkih kamena, pa oko milion kubnih metara za kose
zidove i još 200.000 kubnih metara najfinije izglačanih blokova. U tom
kontekstu nameće se koliki je broj radnika učestvovao u gradnji
piramida. Jedini broj koji nam je iz antike sačuvan potiče od Herodota
koji govori o 100.000 radnika pri podizanju Keopsove piramide.
Smatra se da je u razdoblju od 100 godina neprekidno na gradnji piramida
bilo zaposleno oko 70.000 ljudi. Razumljivo je da je stvarno masovno,
korišćenje radnika uvek trajalo 3 meseca godišnje, za vreme sezone
poplava, jer je u to doba postojao veliki višak radne snage, zato što je
celokupna obradiva površina bila pod vodom, pa se egipatsko
stanovništvo nije moglo baviti zemljoradnjom, svojim osnovnim
zanimanjem.
Na samom kraju... Gubitkom prihoda, gubila se i moć
Starog carstva. Taj proces započeo je nakon neuspeha velikog programa
gradnje piramida, jer je po svemu sudeći pri gradnji Keopsove i
Kefrenove piramide država precenila vlastite mogućnosti. Poslednja
velika gradnja te vrste, Mikerinosova piramida znatno je manja od prve
dve, a kasnije građevine iz razdoblja 5. i 6. dinastije vrlo su male i
jedva da se i mogu upoređivati s onim starijim...
[ Generalna
]
18 Decembar, 2016 18:21
Tehnika
Značajnu prekretnicu u istoriji tehnike predstavlja pojava vodenice,
jer se njom otkriva novi izvor energije - snaga vode - koja će sve do
18. veka imati eminentno značenje za proizvodnju. Preteča vodenice bio
je točak za crpljenje vode.
Prva vodenica postojala je početkom
1. veka n.e. u kraljevini Pont (Mala Azija). Raširenost vodenice,
zavisne o vodama, u prvo vreme u Rimskoj imperiji nije bila velika, pre
svega zbog uske povezanosti mlina i
pekare i zbog lokacija pekara u središtu gradova; u Rimu su, u
Kaligulino doba (37-41) g. mlinove pokretali konji i magarci; u Ostiji i
Pompejima iskopane su pekare, koje su u 1. veku n.e. mlele žito pomoću
rotacionih mlinova na životinjski pogon. Tek u razdoblju kasne antike
postojale su u blizini Rima, na Janiculumu, brojne vodenice, ali njih
nisu pokretali prirodni vodotokovi, nego javni vodovodi.
Spominjanje
vodenica u ediktu o cenama cara Dioklecijana navodi na zaključak da su
vodenice krajem 3. veka već bile široko rasprostranjene. Kad je uvedena
vodenica, pesnik Antipatro iz Soluna napisao je svoj čuveni epigram:
" Neka vam ruke miruju, djevojke mlinarice,
Spavajte duže, iako pijetao najavljuje jutro,
Cerera je svojim nimfama naredila da preuzmu posao vaših ruku.
Odozgo na kolo skaču duhovi vode,
Okreću osovinu i s njom i prečke kotača, što se vrtoglavo vrte
I pokreću teške mlinske kamenove"
Pesnikova očekivanja, međutim nisu se ispunila. Tehnički napredak nije
imao za cilj olakšati uvete radnom čoveku, već povećati produktivnost
rada.
*****
Nadam se, da će vam se, ova kratka istorijska zanimljivost dopasti, obzirom da, do sada nisam pisao u ovom smeru.
[ Generalna
]
06 Novembar, 2016 19:58
Pravila
“Neću da robujem pravilima” ! Često ovo kažem, ali mi liči na iluziju
u suštini, jer na dobar deo stvarnosti u kojoj živimo, ne možemo
uticati, a hteli bi biti “svoji” i imati svoje “ja”…
Smeta mi kad neko nema svoju sliku na društvenoj mreži i onda upravo
setim se tih “pravila” i osoba koje ne žele da robuju istim, tako što će
staviti svoju sliku kao i većina što ima. Ta lica, rade suprotno,
želeći da pokažu da niko nema pravo uticati na njihov stav i
opredeljenje šta će i kako postupiti.
Šta znači zapravo izraz: “Robovanje pravilima” ?
Percepcije nam nisu iste u pogledu shvatanja, ponašanja, običaja, ali
je opasno nametati nešto, što je nama svojstveno i što smo u našim
glavama zacrtali da je ispravno, u smislu, da to očekujemo od drugih. Na
to nemamo pravo, tj. niko ne sme nametati svoje percepcije drugima i
tražiti da se tako ustroji. Ovde dolazimo do ključne reči : Sloboda…
Upravo ta sloboda, mora biti svakom dostupna, kako onom što robuje
pravilima, tako i onima koji iskaču iz te matrice. Međusobna
tolerancija, uvažavanje kao put da se razumemo i prihvatimo jedni druge.
Ukoliko uspemo svoje lične frustracije obuzdati u sebi, pomiriti se
time, da postoje i neki drugi ljudi, tada su vrata razumevanja
otključana i vremenom širom otvorena.
Možda sam neke od vas dao u razmišljanje, možda dobar deo smatra i da
nisam ništa novo rekao, ali sam pokušao ukazati na pojavu koja je
svakako prisutna.
[ Generalna
]
22 Oktobar, 2016 09:18
Parada
Danima već po Novom Sadu nebo paraju avioni, helikopteri,
pretpostavljam da se pripremaju za paradu povodom Dana oslobođenja grada
i uvežbavaju radnje i postupke kako bi to sve u finalnom danu bilo na
nivou. Ne znam, šta bih rekao a da je pametno, posmatrajući sve to,
uključujući i prolaz vojnih vozila kroz grad, tutnjavu bulevarima, a
opet, ne bih da izazovem lavinu replika i koje čega!
Primećujem kako koja godina dolazi, da sve to nije više kako je bilo i
da gubi svoj pravi smisao i identitet. Slažem se da treba obeležiti Dan
kada su gradovi, mesta dobili svoju slobodu, koja je krvlju izvojevana
uz zahvalnost „tim“ ljudima iz toga doba, koji su nam omogućili slobodu,
potonju, što je potrajala dobrih 45 godina. Upravo obeležavanja u tim
godinama imalo je onaj svoj pravi i pun smisao, ali kako su se
približavale 90-sete godine i potom rat, parade nemaju onaj sjaj kao iz
tih ranijih perioda. Mnogo toga se promenilo od tih ranijih godina, do
ovih sadašnjih i to jako mnogo uključujući i same učesnike – oslobodioce
– koji su sada u 9 i 10 deceniji života…
Mnoge okolnosti nisu iste, živimo u drugačijem uređenju zemlje, nije
više ono socijalističko (gde su parade imale pun smisao) već u
kapitalističkom uređenju, gde upravo dominiraju sile protiv kojih su se
ti naši ondašnji oslobodioci borili. Što je još neugodnije, te zemlje
postale su motor razvoja Evrope, od kojih Mi zavisimo i onda kada treba
održati „govor“ povodom događaja iz te prošlosti, nadležni, moraju
birati reči u stilu: „Ne smemo zaboraviti sećanja na vreme kada smo
dobili slobodu“, ili „Nećemo zaboraviti naše junake, ali moramo gledati u
budućnost“, ili „To su bili ondašnji neprijatelji, ondašnji nemci, a
sada su to neki drugi nemci i nisu oni krivi, što je onda onako bilo“. I
tako, biraju se reči, da se ne bi gurnuo prst u oko Nemačkoj, motoru
razvoja Evrope, ali i bojazan da će nam zalupiti vrata evro-integracija
ili neće niko doći da otvori fabriku i tako nam narod ostane bez leba ?
Događaj od pre 7 decenija, osećam da se sada minimizira (moje
slobodno uverenje, koje ne mora biti tačno), jer i obeležja su
drugačija, nema više petokrake, pod kojom su se borili naši junaci, nema
više ni socijalizma, a podela sve više i više po raznim osnovama, i
onda u takvim okolnostima, postavlja se pitanje, kako to sve obeležiti a
da „Vuci budu siti a ovce na broju“, što bi se reklo, da svi budu
zadovoljni. Teško… Po mom mišljenju. Sinoć gledam film o stradanju
naroda i đaka u Kragujevcu, crno beli, glumci mladi iz onih doba, i onda
u vestima, osvrt u smislu broja nastradalih, pa tako više niko ne
pominje cifru od 6-7 hiljada, koja je figurirala dok je postojao sistem
koji više ne postoji, već sada, voditelji kažu: „Ubijeno je više hiljada
ljudi“… to znači može biti 2-3 hiljade npr. Tako da i ovaj „detalj“,
dovoljno govori, koliko stvari još nisu izučene ni posle ovih 7 decenija
od krvavih događaja.
Nisam protiv Parada, da se razumemo, ali moglo je to sve biti daleko
lepše i diskretnije organizovano, bez buke, tutnjave i slično. Još teže
je političarima na visokim položajima kada treba održati prigodan govor
jer to su sada naši prijatelji, tako da nije to više TO i ono što pamtim
Ja i moje generacije a naročito one poratne.
[ Generalna
]
08 Oktobar, 2016 16:53
Моје време
У последње време, све чешће користим реч у "моје време", као да то
моје време некоме сада нешто значи, поготово младим нараштајима.
Баш као и прича генерација старијих, пре мене, јер и они су имали неко
своје време. Ја сам слушао од њих, то њихово време, нешто усвојио, а
нешто из пристојности "саслушао" и пропустио на друго уво !, али и то је
нешто, у односу на данашње генерације, које нису нешто расположене за
слушање времена пре њих. Да не испадне,
да сам строг и осуђујући, имам подељене осећаје, тј. део саслуша и нешто
усвоји, а део младих, поступи слично као и Ја, када је слушао старије
генерације, и није много се обазирао. Неко је рекао сигурно: "Шта овај
маторац нама тупи, паметује"?... Осећам, по њиховим погледима,
реакцијама, дозу нелагоде, дозу лица које је прегазило време, јер данас
су нова схватања и стремљења, мени не баш схватљива. Често их посматрам,
онако скенирам, радње и поступке како у јавном превозу, тако на улици,
јавном објекту и тражим у њима "себе" и оно што бих ја урадио у датој
ситуацији у бусу, на улици или на неком јавном месту, то не видим код
њих, да би то исто тако урадили. Далеко од тога, да сви морамо бити
исти, али је проблем или моја ширина погледа или њихова "ограниченост" и
слаба моћ да мало даље виде ! Моји, и осећаји, ајде да кажем дела
младих нису исти, немају исту манифестацију, и одмах помислим: "Да ли им
мајке, очеви, баке и деке, нешто кажу и сугеришу, како се треба
понашати и поступати" ! Мислим да не, или недовољно, али ни ти родитељи
нису криви, јер раде, муче се по цео дан да прехране породице, те и то
треба разумети.
Све сам
рекао, и ништа нисам рекао... Зависи од тачке гледања, разумевања и
сагледавања свих делова, јер "моје време" је само моје и моје генерације
а никако ово садашње "ново" време...
[ Generalna
]
14 Septembar, 2016 22:39
Mirisi
Mirisi prošlosti dovoljno su jaki i postojani, osećaju se na svakom
koraku i svako od nas, uzima, pamti... Seća se više lepih a manje ružnih
stvari.
Generacije koje pamte ta prošla vremena, sada su u
ozbiljnim godinama, žive sadašnjost a sa zebnjom u srcu, šta će doneti
buduća vremena. Uređaj koji će nam pokazati kako će biti, i šta će biti,
ne postoji, a vrlo je izvesno, da bi svako voleo "malo" da zaviri, šta
će mu doneti neka buduća vremena. Ono što je izvesno i sigurno, je
današnjica, koju svako živi kako zna i ume. Neko se lako prilagodio,
nekoga i dalje zapljuskuju mirisi prošlosti (mogu slobodno reći, veliki
broj ljudi), ostatak sveta živi neki mix svega toga.
Novo doba,
donelo je gomilu noviteta, novih tehnologija koje (nove) mlade
generacije sa lakoćom prihvataju, rešavaju i žive sa njima. Ipak, te
mirise prošlosti, tu postojanost, mogu da osete naše bake i deke, pa
potom roditelji, ali pitanje, koliko je mogu preneti na svoje potomke,
svoju mladost, obzirom na izmenjene uslove života, tehniku i
tehnologiju...
Naslanjajući
se na te naše mirise prošlosti, živimo ovu sadašnjost, ali sa
neizvesnim budućim vremenima. Svako razmišljanje u smeru: Šta će biti ?
Kako će se odvijati ? može samo da nas dodatno tereti, crpi, odvlači
energiju, a bez jasnih odgovora...
Takav odgovor i kakvi će biti mirisi budućeg vremena, niko ne zna...
[ Generalna
]
01 Septembar, 2016 22:27
Rađanje ljubavi
Na drvenim klupicama, sa mračkom noći, rađale se ljubavi, velike i
male… Ima ih još, “drže” se, iako zub vremena čini svoje ali nema tu
moć, da izbriše urezana sećanja, misli i uspomene na lepotu trenutaka,
jedne mladosti i ljubavi…
Boje noći sa svojim čarobnim mirisima, prosto svetlucaju nad tim
klupicama i mladima, dok se rađaju ljubavi… Velike i male… Čvrsto
ušuškani zagrljajem, stopljeni jedno u drugo, osećaju kako srca kucaju i
plešu po duši. Pod tim prijatnim okriljem
mraka, pravila nikakva ne važe, niti ih sputavaju, da se vole, maze i
paze. Rađaju se ljubavi uz prijatnu toplinu duša, uz neizbežan poljubac…
Do mnoštva lepih, slatkih dodira usana.
To su trenuci kada se uz šapat reči, voli, zaljubljuje i gde
“ćutanje” nije smetnja, već govori više od svake izgovorene reči ili
rečenica. Tu prijatnu ćutnju, zamenjuju njihove misli, postupci,
poljupci, dodiri tela… Prsti u kosi.
*****
… Sledi, kratak rastanak od tih drvenih klupica, odlazak iz svetlucavih
noći, ka svojim kućama, onako zagrljeni u jedno telo, u jednu dušu… Pa
do narednog viđenja.
[ Generalna
]
07 Avgust, 2016 11:24
Ljubavni otkaz
Čovek, nekako, kako stari i ulazi u sad već ozbiljnije godine, tako
mu u misli dođu, neki događaji, pojave iz mladosti, i onda sa ove tačke
gledanja, pokušava naći neke od odgovora, zašto je nešto tako bilo, pa
se okončalo.
Od dosta "veza i vezica" koje su prodefilovale kroz
mladost i sa različitim težinama i "kvalitetu", što ozbiljne ili
neozbiljne... Hm... Sad se pitam, da li u to doba, može i biti nešto
ozbiljno, doba mladosti, brzog zaljubljivanja i odljubljivanja !
I... Tako, "uđem" ja u jednu vezu, sada se sećam sve kao kroz maglu i
tako to krene, bili smo blizu življenja jedno od drugog, tj. delila nas
je samo jedna ulica. Često sam dolazio kod nje, upoznali me njeni i
onako delovalo je sve normalno. Izlasci u grad, povratak kući, praćenje i
onda kad se na rastanku treba poljubiti: - Nemoj, pokvariću, šminku,
ili ruž sa usni, tako nešto je bilo - !! Ja, onako miran, odem i
raziđemo se, do sledećeg puta.
Taj sledeći put, neka kiša, odvratno a mi se dogovorili da izađemo i
opet komentar: - "Slobodane, eto vidiš, kako sad da idem po ovom
vremenu, sva ću se isprskati, a ti nemaš kola" ? Tog časa, sada po
sećanju, počeo sam osećati neku nelagodnost, ali nisam tome mnogo
pridavao pažnju, ali druga strana, očigledno jeste...
Trajalo je to
još neko vreme, i onda mi saopštava: "Vidi - reče ona, ja ne želim da se
više viđamo (tada se taj termin viđanje koristio), gotovo je"... Onako,
rečeno hladno, bez nekih emocija, kao vid obaveštenja kad okačite na
oglasnu tablu ?
- Pa zašto, šta nije u redu... sećam se ovih moji
reči, kao vapaj, sad mi i dođe malo smešno, sa ove pozicije i godina
koje imam... Odluka beše ipak neumoljiva. Nisam se lako pomirio, čak sam
joj i poslao u koverti, lepu sliku u boji, kako Ja stojim i držim
saveznu štafetu mladosti, na bini, a dole "ispod mene" na hiljade
građana. Tu sliku mi je vratila, nije htela da je uzme... Ali, ja opet
uzmem i vratim joj tu sliku istom brzinom, kao kad sam je primio...
Slika je, ipak ostala kod nje, verovatno nije imala, ili živaca da je
ponovo vraća ili se sažalila pa je zadržala... A, slika lepa, samo da je
možete videti...
Sada sa ove pozicije, dođe mi krivo i žao, što
sam joj tu fotografiju po vraćanju, ponovo vratio, jer više je nemam, a i
ona je svedočanstvo jednog vremena.
Ne znam, žao mi te slike... Nije je zaslužila da ima... Sad mi je baš krivo što sam je dao, eto priznajem !
*****
Ne znam, šta je sada sa tom devojkom -ženom-... Došla su potom zla
ratna vremena, svako je otišao u nekom svom smeru i putevi su se
razišli.
Mislim, da me nije dovoljno volela, a nešto ni ja za sebe, ne mogu garantovati da sam isto osećao....
[ Generalna
]
24 Jul, 2016 20:42
Tolerancija
Lako reći, teško sprovesti... Unutrašnji nemir, pa nemir pod kožom čini osećaj napetosti a pojedinac se bori sa sobom ili drugima.
Borba sa samim sobom je teža od one stvarne "borbe". Taj unutrašnji nemir, čini nas razdražljivim, nervoznim i onda strada obično neko, ni kriv ni dužan, jer se tu zatekao i poslužio nam da na njemu, demonstriramo našu nemoć. Ta nemoć da se odupremo i kontrolišemo, budemo tolerantni i zakočimo na vreme, stvar je svakog ponaosob, urezano duboko u nama. Ipak, spoljni uticaji, imaju svoj deo "odgovornosti", usled kojih reagujemo, a inače ne bi to uradili.
Ko se to svakodnevno "stara" da gubimo sebe, postajemo manje osećajni i razumni ? Teško pitanje, i zadire duboko u sve delove društva, od politike one visoke do niske, pa do ljudi u našem svakodnevnom okruženju. Mehanizam odbrane - Da li postoji - zažmuriti pred svima, ignorisati ili se hvatati u koštac i tada svesno sebe iscrpljivati do konačne pobede ili poraza. Eh... Vredi li sve to, naših nerava, mira i ko je sve uspeo da istera na čistac !!
Veliki Andrić je rekao, da sad ne citiram od reči do reči, ali u smislu: Sve su Drine krive, ne mogu se ispraviti ali i ne treba odustati od ispravljanja... Mislim da ovim, možemo završiti ovaj kratki zapis i pokušaj da pobedimo sebe u sebi i budemo više osećajniji i tolerantniji.