[ Generalna ] 03 Jun, 2017 09:05

Događaj koji se desio pre skoro dva veka, dao mi je inspiraciju da napišem tekst o radu po kućama, spremanju, sa mogućim „opasnostima“ koje mogu proisteći. Poznajem dosta žena koje spremanjem zarađuju za hleb, ili uz svoj posao dodatno. Svaki dinar zarađen puno znači za kućni budžet, tako da je o tome izlišno komentarisati. Taj posao rade osobe koje su, manje-više, zaposlene preko nekih agencija za održavanje čistoće, kako stambenih zgrada, tako i poslovnih prostora, pa kako već imaju „određenu“ preporuku, često se angažuju kod privatnih lica da rade i spremaju u njihovim kućama i stanovima. A, šta se to desilo što mi je dalo nadahnuće da napišem tekst, sada ću vam napisati...

Za vreme Turaka, svi seljaci su živeli na „turskoj zemlji“ po beglučkom sistemu. Po dva dana u nedelji, argatovali su spahiji na spahijskoj zemlji. Teško je opisati sve strahote što ih je narod proživeo u sistemu beglučenja. I žene su morale beglučiti. Na jednom od beglučenja, desio se sledeći događaj.

Ružica je bila lepa i stasita žena, popadija iz kuće porodice Stojakovića. Određena je bila da pomogne u kuhinji na čardaku koji je spahija imao na selu. Dok je popadija Ružica razvijala „jufke“ i pekla ih na vrućem saču, bila je napadnuta od jednog  silnika. Da bi izbegla sramotu i nesreću, skočila je kroz prozor. Od tog skoka se povredila i patila celoga života. Tužiti se nije imala kome. Ljudi su imali samo dva načina odbrane: hajduci ili vatra. U šumama je uvek bilo hajduka i čim bi hajduci čuli za neko zverstvo, silnik je plaćao glavom. Drugi način odmazde je bila „vatra“. Kad bezobrazan spahija u jesen napuni  žitnice, posadjeva seno, slamu i drugo i nađe se tamna, burna, vetrovita noć, onaj u dno duše uvređeni  očajnik ide sa čakmakom, kremenom i trudom, pali sve... Turska vlast je pokušavala da to onemogući kaznama, ali je to izazivalo bežanje i raseljavanje seljaka pa je zemlja godinama ležala neobrađena i Turci gladni.

Kucajući ovaj tekst, razmišljam o današnjici, pokušavam neku paralelu povući, jer ipak veliki je vremenski razmak od gotovo dva veka i načina da li ovakvih situacija ima danas dok naše majke, sestre, žene spremaju u nekim stanovima i kućama... Kroz glavu mi prolazi zamišljena slika kako žena dolazi u stan da sprema, prethodno se dogovorila sa gazdama i onda u stanu zatiče glavu kuće, gazdu, koji, eto, tu naišao slučajno, jer tamo gde je nameravao da ide nešto je iskrslo, pa da uzme nešto iz stana, onako, čisto reda-radi. Od  fizičkog izgleda radnice zavisi da li će je gazda „spopasti“ i pokušati prisiliti na seks i njene moći da se odupre, odbrani, jer sirota žena je došla da zaradi za hleb, te joj je do seksa stalo kao do lanjskog snega. Zamišljam npr. 5-ti sprat, gazda nasrće, žena se brani... Može da vrišti pa da je neko čuje, može da se bori, da mu izgrebe lice, pruži otpor i sve učini da ostane netaknuta.

Popadija je skočila, čast odbranila, ostala bogalj... Danas je sve mnogo drugačije, nema više „turaka,“ nema beglučenja, ali nasilnika ima, samo u drugačijem obliku.

[ Generalna ] 03 Jun, 2017 08:54

U ovom drugom, završnom delu, sledi osvrt na preostala četiri Ustava, sa karakteristikama koje sadrže.

5) Ustav iz 1901. godine - "Aprilski" -

Po dolasku na presto kralj Aleksandar je nemogavši ali i ne želeći da vlada u parlamentarizmu, svojim drugim državnim udarom, obustavio Radikalski ustav iz 1888. godine i vratio u poredak Ustav od 1869. godine, napustivši načelo monarhijskog parlamentarizma. Ustav iz 1901. godine, "Aprilski" oktroisao je kralj Aleksandar pritisnut unutrašnjim i spoljnopolitičkim problemima. Nemogućnost sticanja velikog saveznika, nepopularna ženidba, smrt oca, neprijateljski nastrojeni radikali, javno mnjenje, jesu razlozi kraljeve odluke da podari ustav. Taj ustav bio je iskorak u prošlost, Vlada nije bila parlamentarna već monarhova - sam je postavlja i smenjuje. Nazadne karakteristike ogledale su se u ograničavanju građanskih prava i sloboda kao i u izostavljanju ustanove Velike narodne skupštine. Ustav je bio "krpež bez mnogo jedinstva".

6) Ustav iz 1903. godine...

Ovaj ustav je donet nakon što se, po Majskom prevratu, rasprava o novom ustavu svršila odlukom da se vrati Radikalski ustav iz 1888. godine, tj. da se reaktivira. Ipak u odnosu na Radikalski ustav izvršen je nemali broj izmena (42), ali su osnovne odredbe ostale iste. Ustav je donet 5. juna 1903. godine, poštovanjem važeće procedure. Tim ustavom je monarhova vlast još više ograničena, a parlamentarna vlada potpuno je preuzela rukovođenje državom. Više nije bilo sile i moći oličene u kraljevskoj vlasti. Poslednji Ustav monarhističke Srbije oslobodio je političku energiju građanstva i celoga društva omogućivši puni društveni i politički razvoj. Taj Ustav i njegov original iz 1888. godine pokazali su da u Srbiji u okviru monarhijskog uređenja, postoje osnovi slobodnog i demokratskog društva.

7) Ustav iz 1921. godine - "Vidovdanski" -

Do donošenja ovog ustava nastao je period koji se zvao "državnopravni provizorijum". U tom prelaznom periodu vršene su pripreme za donošenje najvišeg akta. Politički značaj budućeg akta usijavao je javnu scenu Kraljevine gde su jedni odbacivali konstruktivnost a drugi stajali na svojim vizijama ustava. Pre donošenja ustava u toj mladoj i krhkoj državi, stvorene su dve čvrste pozicije. Jedna - srpska - i druga koja je tražila federalno ili konfederalno uređenje. Taj rascep se širio, retko stagnirao i smanjivao, te je trajao koliko i Kraljevina. Ustav je donet tesnom i osporavanom većinom, značio je pobedu opcije koja se zalagala za jedinstvenu, parlamentarnu monarhiju. Vidovdanski ustav je demokratski po načinu donošenja jer ga je izglasala Ustavotvorna skupština, i dobrim delom demokratski po osnovnim načelima. Ipak mehanizmi parlamentarnog sistema nisu uspeli da izgrade političke temelje kao što su stabilan višestranački sistem i poštovana podela vlasti. Nakon ubistva hrvatskih poslanika, kralj je ukinuo parlamentarizam i prigrabio svu vlast a Ustav je suspendovao. Obzirom da nije uspeo rezom da reši nastale političke, nacionalne suprotnosti, da suzbije separatne težnje, niti da troimeni narod integriše u Jugoslovene, kralj Aleksandar odlučuje da svoju apsolutnu vlast legalizuje ustavom...

8) Ustav iz 1931. godine - "Septembarski" -

Donesen 3. septembra 1931. godine, vratio je podelu vlasti ali zadržao brojne elemente diktature, promovišući kralja "zatočenikom narodnog jedinstva i državne celine, čuvarom njihovih svagdašnjih interesa"..Organizacijom vlasti po tom ustavu nisu prevaziđeni nedostaci dok je bio na snazi prethodni ustav. Kraljeva prevlast bila je ogromna i činilo ga je vlašću iznad vlasti. Ugasio je stare nacionalne građanske partije, označivši ih nosiocima političkih sukoba, a u međuvremenu i dalje su ostali loši srpsko-hrvatski odnosi. Stvarne podele vlasti po ovom ustavu bilo je jako malo. Septembarski ustav donet je nedemokratskim putem -kraljevim ukazom i protkan je apsolutizmom šefa države.

Smrću Kralja 1934. godine u Marselju, prekinut je kontinuitet lične vlasti, ali ne i tekovine u strukturi vlasti, koju je preuzelo namesništvo sa Pavlom Karađorđevićem na čelu. Pred kraj države revidiran je Ustav, donošenjem Uredbe o Banovini Hrvatskoj, a u cilju očuvanja države. Ova novina u podeli vlasti i teritorijalnoj organizaciji nije produžila život Kraljevini i Ustavu...

***** Ovim se završava osvrt na karakteristike Ustava iz doba Kneževine i Kraljevine Srbije, kao i perioda iz prve Jugoslovenske države.

 

Izvor podataka: Udžbenik "Načelo podele vlasti u Ustavnom razvoju Srbije" od prof. Slobodana Orlovića, sa Pravnog fakulteta iz Novog Sada.

[ Generalna ] 23 April, 2017 11:18

Razmišljajući o čemu bih pisao, a od mnoštva raznih tema i sadržaja, odlučio sam, da se osvrnem na Ustave iz perioda istorije Srbije, zaključno sa ustavima pre nastanka druge jugoslovenske države. To je period od nekih sto godina, a osnovne karakteristike ustava po godinama izgledaju ovako.

1) Ustav iz 1835. godine - "Sretenjski" -

Prvi srpski ustav, Sretenjski donet je u okolnostima izvesnosti bune starešina i naroda protiv Miloševe vlasti. Procenivši da nije vreme za sukob sa starešinama i narodom, Miloš obećava ustav i isti se donosi. Ustav je bio poslednja reč liberalizma i demokratije onoga doba, izrađen po savremenim uzorima. Bio je to akt ispred svoga vremena, egzistirajući samo šest nedelja. Sretenjski ustav iako prekratkog veka, ostavio je dubokog traga obzirom da je Srbija zakoračila u evropske ustavne tokove.
Ustav nije pošteno ni zaživeo a već je bio suspendovan.

2) Ustav iz 1838. godine - "Turski" -

Za tri decenije trajanja ustava Srbija je formirala državnu administraciju, organizovala sudstvo odvojivši ga od uprave i na taj način udarila temelje modernoj vladavini. Pod Ustavom se donose zakoni koji zamenjuju akt samovolje kneza i sama ideja zakonitosti počinje da prodire, suprotstavljajući se kneževoj samovolji. Iako je bio nedorečen, ustav se pokazao kao pogodan osnov za uspostavljanje trajnije organizacije vlasti i mehanizama ustavnosti. Turski ustav je političkim mehanizmom ukinuo apsolutizam (Milošev) i skromnije nego prethodnik, ali ipak štitio građanska prava pojedinaca.

3) Ustav iz 1869. godine - "Namesnički" -

Ovaj Ustav imao je dug, buran politički život promenljive sreće. Ukidan i oživljavan, ovaj Ustav je prvi koji je Srbija samostalno donela. U njegovoj izradi učestvovalo je Namesništvo, Ustavni "svetonikoljski" odbor, nekoliko članova vlade, a ponajviše namesnik Jovan Ristić, da bi ga konačno donela Velika narodna skupština koja je zasedala u Kragujevcu od 10-29.juna 1869. godine. Ipak, za ovaj Ustav, može se reći da je donešen u uslovima gde je društvo bilo politički diferencirano, te su nastali kompromisi između težnji vladara i ostalih političkih činioca. Namesničkim ustavom nije bila zadovoljna ni građanska desnica, konzervativci i krugovi oko dvora, ali ni građanska liberalna levica. Iako nemoderan po savremenim kriterijumima, Namesnički ustav je imao svoj neosporno veliki značaj za razvoj parlamentarnog života u Srbiji.

4) Ustav iz 1888. godine - "Radikalski" -

Smatran je pobedom srpskih radikala nad kraljem Milanom, odlučnim pritivnikom parlamentarizma. Taj Ustav koji je bio najviši domet ustavnosti Srbije XIX veka, doneo je u najčistijoj formi podelu državne vlasti pa i parlamentarizam. Skupština dobija pravo zakonodavne inicijative, ali i dalje ostaje jaka monarhova vlast, zadržavši je dalje od apsolutističkog karaktera. Pored odlika parlamentarizma, vrednosti Ustava ogledaju se u pitanju prava i sloboda građana, lokalne samouprave, čime nosi zasluženi epitet jednog od najnaprednijih građanskih ustava Evrope toga doba. Ovako moderan, demokratski Ustav nije trpeo one koji to nisu - tako je kralj Milan, posle dva meseca abdicirao...

[ Generalna ] 28 Februar, 2017 10:08

Novo doba, novi vek doneo je dosta promena koja su se odrazila na životnu sredinu ljudi i to na gore, usled raznih prljavih tehnologija, trkom za profitom a na uštrb okoline gde živimo.

Neću govoriti o onome što svi znate i vidite gotovo svakodnevno, kao što su razna smeća razbacana kako kome padne na pamet, od divljih deponija, preko bacanja smeća kraj puta, do bacanja papira, kesa, flaša po ulicama. Uvek me to nerviralo, to olako bacanje na asfalt, pa i obične papirne maramice. Zar je teško, staviti je u džep ili "smotuljati" u ruci i tokom hoda, sigurno ima korpa za smeće i da se baci.

Osvrnuću se ovde na jedan događaj koji se zbio krajem prošlog veka sa posledicama zagađenja i ciframa uništenih života da izaziva osećaj gorčine i muke u najkraćem. Evo, o čemu je reč:

- Supertanker Ekson Valdez 24. marta 1989 godine, nije uspeo da se vrati na redovnu brodsku putanju, te je udario u greben Blaj. Manevrisao je mimo redovne putanje kako bi izbegao ledene sante ali potom nije uspeo da se vrati, i došlo je do katastrofe. Iz tankera koji je nosio 53.1 miliona američkih galona nafte, izlilo se 10.8 miliona galona nafte. Ta količina nafte prekrila je čak 28.000 km2 okeanske površine. Smatra se da je to jedna od najvećih pomorskih ekoloških katastrofa izazvana ljudskim faktorom.

Posledice u ekološkom smislu, jezikom brojki izgledaju ovako:
- Odmah je uginulo na hiljade životinja. Procene su između 250-500 hiljada morskih ptica. Najmanje 1 hiljada morskih vidri, oko 12 rečnih vidri, 300 foka, 250 beloglavih orlova i 22 orka kitova. Osim toga uništeno je milijardu lososa i velike količine jaja haringe. Posledice izliva osećaju se i danas... npr. kod morskih vidri i pataka veća je stopa smrtnosti zato što su konzumirale plen iz zagađenog tla i delom zbog konzumacije naftnog taloga prilikom čišćenja površina.
Efekti katastrofe traju mnogo duže nego što ste očekivalo, a u nekim delovima sredine trebaće i 30 godina da se obnove.

Sudski spor trajao je dugo u vezi odštete i od prvobitne presude od 287 miliona dolara stvarne štete i kaznene u iznosu od 5 milijardi, kasnije sve je to smanjeno i relativizovano, da bi na kraju, nekom nagodbom opstala cifra samo nešto jače od 63 miliona dolara ???

Na kraju, šta reći i kakav zaključak izvesti na osnovu ovoga primera i primera ostalih iz našeg svakodnevnog života. Jedno je sigurno, bez lične svesti svoje odgovornosti, neće mnogo pomoći ni prevencija ali svakako hoće primerena kaznena politika uz pouzdan pravosudni sistem.
Nažalost ovo je teško sprovesi u svetu gde bogati čine sve da uvećaju svoj profit, gde je cena previsoka po životnu sredinu.

[ Generalna ] 13 Januar, 2017 15:08

Tema je za današnje prilike veoma aktuelna a Ja ću šetnjom kroz istorijske periode izneti kako je to nekada izgledalo, te se nadam da će privući pažnju tokom čitanja.

Prvi vidovi pomaganja siromašnom, nemoćnom i bolesnom stanovništvu, porodicama bez hranitelja i ratnim invalidima pominju se još u Mesopotamiji, Grčkoj i Rimu.
U staroj Grčkoj je bio organizovan jedan vid osuguranja trgovaca od gubitaka i neprilika na putovanjima. Javne vlasti u starim grčkim gradovima, posebno Solunu, finansijski su pomagale ratne invalide i građane nesposobne za rad, a brinuli su se o izdržavanju ratne siročadi do kraja njihovog školovanja.
U Rimu su prve mere socijalne politike i zbrinjavanja u korist siromašnih seljaka i robova uveli Tiberije i Grah, posle mnogobrojnih socijalnih protesta siromašnih plebejaca, 133-123. godine pre nove ere. Ove reforme sledili su Druzo, Sulpicije i Julije Cezar. Sirotinji se besplatno delio hleb, žito i meso, suzbijano je zelenaštvo, ograničavano je dužničko ropstvo, veleposednici su obavezivani da zapošljavaju slobodnjake, nezaposleni slobodni građani su zapošljavani na javnim radovima itd... Postojalo je i uplaćivanje mesečne rate da bi porodica posle smrti oca dobila pomoć u novcu. U četvrtom veku pre nove ere, Rimsko carstvo je finansijski podupiralo pružanje lekarske pomoći građanima.

U srednjem veku ulogu socijalnog zbrinjavanja preuzima crkva kao vid hrišćanskog milosrđa. Takođe su bili razvijeni vidovi pomaganja od strane opština i korporacija. U Hamburgu još 1270. g doneti su propisi kojima je ustanovljena obaveza majstora da pomogne bolesnim radnicima. U Švedskoj i Finskoj 1571. g, doneti su dekreti o obavezi opština da se staraju o bolesnima i organizuju domove za bolesne. Engleska je za vreme kraljice Elizabete 1601. g. usvojila zakon o pomoći siromašnima, kojim je uvedena dužnost opštine da se stara o nezbrinutim i invalidnim osobama...

Prelomni trenutak za nastanak socijalnog prava bilo je uvođenje obaveznog socijalnog osiguranja 1883. godine u Nemačkoj. Te godine kancelar Bizmark uvodi obavezno osiguranje za slučaj bolesti, zatim 1884. od nesreće na radu i 1889. godine od nesposobnosti za rad i starosti. Bizmarkov model postaće opšti recept za uvođenje sličnog osiguranja u svetu, a na njemu počiva i naše socijalno osiguranje.

U Srbiji se prve odredbe iz socijalne oblasti javaljaju još u srednjem veku. U Krmčiji Svetog Save, postojale su odredbe o zaštiti siromašnih i bolesnih, o pomaganju udovica, poštovanju i zaštiti starih, kazne za ruganje osobama sa telesnim manama. Krmčija je počivala na hrišćanskoj socijalnoj pravdi, prema kojoj su svi građani, i siromašni i bogati, smatrani jedankima i nije bilo dopušteno da jedni ugnjetavaju druge.
Dušanov zakonik potvrdio je važenje Krmčije, a i sam je sadržao odredbe o socijalnoj sigurnosti, o zdravstvenim i sanitarnim propisima, suzbijanju nadrilekarstva itd... U narodu isto je postojao vid pomaganja siromašnim. Na selima je postojao "seoski koš", u koji su posle žetve svi, prema mogućnostima, odvajali žito namenjeno da se siromašni prehrane u toku zime i proleća ili kada podbaci letina. O tome ko je siromašan i ima pravo da koristi žito odlučivao je seoski kmet u dogovoru sa viđenijim domaćinima.
Prvi moderni srpski vladar, knez Miloš Obrenović, vodio je brigu o siromašnima. Pominje se da je 1837. g. tražio da porez siromahu težak ne bude, te je oslobodio neposrednog poreza one koji ima sitnu decu, a nemaju zemlje, pa moraju nadničarenjem da izdržavaju porodicu.

******
Tema je jako obimna i moglo bi se još dosta toga reći. Ima tu još podataka i godina, ali nisam hteo da mnoštvom cifara i pokazatelja učinim tekst težim za čitanje i razumevanje.

[ Generalna ] 07 Januar, 2017 14:07

Verovatno, prva pomisao dok čitate naslov teksta, koji sledi, svakako je osvrt na rad robova i siromašnih seljaka toga doba. Upravo o tome napisaću neku reč, te se nadam će privući pažnju tokom čitanja.

Rad robova u tom dobu bio je agrarno orijentisan. Rob je bio potpuno nezaštićen i prepušten gospodarevoj samovolji. Za zemljoposednike je rob bio deo poseda, tj. inventar imanja. Na taj način vlasnici su prisvajali čovekovu radnu snagu ali i kupovali radnog čoveka.
Radno vreme robova bilo je stvarno samo ograničeno vremenom mirovanja, samo u cilju obnavljanja radne snage. Morali su obavljati i kućne poslove naročito u kišno doba, jer smatralo se da kada posao na imanju miruje, nastaju troškovi za izdržavanje robova. Sve važne poljoprivredne naprave trebalo je napraviti u dvostrukoj količini, i time bi se sprečilo da usled gubitka pojedinih naprava dođe do prekida rada. Rukovodili su se tezom: "Čovek naime mnogo više gubi time što robovi ne mogu raditi, nego što bi platio za nabavku tih predmeta"... Ovim se potvrđuje da je robovski rad smatran najvažnijim faktorom u stvaranju vrednosti u poljoprivredi.
Leti se radilo od izlaska do zalaska sunca, dakle 15 sati, u zimskim uslovima, kad se spusti mrak , radi se u kući pri postavljenom osvetljenju. Kad su noći duge, danu treba još nešto dodati, jer mnogo toga pod tim svetlom se može obaviti. Čak i praznični dani, koji su u principu važili kao slobodno vreme, korišćeni su za određene poslove, čiji karakter nije bio suprostavljen odredbama religije.

Posebno teškim smatrao se rad pastira, čiji je život u lirici i na slikovitim prikazima često idilično ulepšavan. Pastiri su leti s velikim stadima goveda i ovaca kretali u planinske regije Apenina i mesecima živeli na otvorenom. Ne samo da su morali slediti stoku u teško pristupačne predele i pripremiti se sa onim najneophodnijim za život daleko od svake civilizacije, nego su morali biti u stanju i braniti stada od divljih zveri i razbojnika. Teškoće takvog posla mogli su podneti samo ljudi velike fizičke izdržljivosti. Kod pastira teško da je bilo moguće govoriti o bilo kakvom radnom vremenu, jer za njih nije postojala podela između vremena rada i spavanja. Njihov život zavisio je o stadima i njihovom kretanju po brdovitim predelima Italije.

**** Ovim bih završio ovaj kratki osvrt na rad i uslove rada koji su vladali u neko staro doba. Nisam hteo da iznosim primere ophođenja prema robovima i siromašnim radnicima, jer nisu ni malo prijatni za čitanje, a mogu zamisliti kako su se ti ljudi tada osećali.

[ Generalna ] 07 Januar, 2017 09:33

Sa 3. dinastijom Starog carstva, počelo je "Doba piramida". Gradnja velikih piramida bila je izuzetan i gotovo nezamisliv poduhvat većeg broja ljudi ili gotovo čak celog egipatskog stanovništva.

Fascinantno je da je prva verzija grobnice kralja Djosera-pravougaona uzvisina iznad 28 m dubokog i 7 m širokog iskopa s prostorijom za zemlju "odjednom" podignuta ka masivna kamena gradnja od 63 m dužine i 8 m visine bočnih stena. Vrhovni graditelj Imhotep, upravljao je od 3-5 h ljudi, neprestano zaposlenih na gradnji. Međutim trebao se rešiti jedan problem: Morala je biti planina koja se neće srušiti. Bili su svesni da se upuštaju u nešto nepoznato ali i verujući u veličanstvenost vlastitog otkrića. To otkriće nije bilo ništa drugo nego Imhotepovi kosi zidovi.

Za podizanje Keopsove piramide trebalo je obraditi i to vrlo brižljivo oko 700.000 vapnenačkih kamena, pa oko milion kubnih metara za kose zidove i još 200.000 kubnih metara najfinije izglačanih blokova. U tom kontekstu nameće se koliki je broj radnika učestvovao u gradnji piramida. Jedini broj koji nam je iz antike sačuvan potiče od Herodota koji govori o 100.000 radnika pri podizanju Keopsove piramide.
Smatra se da je u razdoblju od 100 godina neprekidno na gradnji piramida bilo zaposleno oko 70.000 ljudi. Razumljivo je da je stvarno masovno, korišćenje radnika uvek trajalo 3 meseca godišnje, za vreme sezone poplava, jer je u to doba postojao veliki višak radne snage, zato što je celokupna obradiva površina bila pod vodom, pa se egipatsko stanovništvo nije moglo baviti zemljoradnjom, svojim osnovnim zanimanjem.

Na samom kraju... Gubitkom prihoda, gubila se i moć Starog carstva. Taj proces započeo je nakon neuspeha velikog programa gradnje piramida, jer je po svemu sudeći pri gradnji Keopsove i Kefrenove piramide država precenila vlastite mogućnosti. Poslednja velika gradnja te vrste, Mikerinosova piramida znatno je manja od prve dve, a kasnije građevine iz razdoblja 5. i 6. dinastije vrlo su male i jedva da se i mogu upoređivati s onim starijim...

[ Generalna ] 18 Decembar, 2016 18:21

Značajnu prekretnicu u istoriji tehnike predstavlja pojava vodenice, jer se njom otkriva novi izvor energije - snaga vode - koja će sve do 18. veka imati eminentno značenje za proizvodnju. Preteča vodenice bio je točak za crpljenje vode.

Prva vodenica postojala je početkom 1. veka n.e. u kraljevini Pont (Mala Azija). Raširenost vodenice, zavisne o vodama, u prvo vreme u Rimskoj imperiji nije bila velika, pre svega zbog uske povezanosti mlina i pekare i zbog lokacija pekara u središtu gradova; u Rimu su, u Kaligulino doba (37-41) g. mlinove pokretali konji i magarci; u Ostiji i Pompejima iskopane su pekare, koje su u 1. veku n.e. mlele žito pomoću rotacionih mlinova na životinjski pogon. Tek u razdoblju kasne antike postojale su u blizini Rima, na Janiculumu, brojne vodenice, ali njih nisu pokretali prirodni vodotokovi, nego javni vodovodi.
Spominjanje vodenica u ediktu o cenama cara Dioklecijana navodi na zaključak da su vodenice krajem 3. veka već bile široko rasprostranjene. Kad je uvedena vodenica, pesnik Antipatro iz Soluna napisao je svoj čuveni epigram:

" Neka vam ruke miruju, djevojke mlinarice,
Spavajte duže, iako pijetao najavljuje jutro,
Cerera je svojim nimfama naredila da preuzmu posao vaših ruku.
Odozgo na kolo skaču duhovi vode,
Okreću osovinu i s njom i prečke kotača, što se vrtoglavo vrte
I pokreću teške mlinske kamenove"

Pesnikova očekivanja, međutim nisu se ispunila. Tehnički napredak nije imao za cilj olakšati uvete radnom čoveku, već povećati produktivnost rada.

*****
Nadam se, da će vam se, ova kratka istorijska zanimljivost dopasti, obzirom da, do sada nisam pisao u ovom smeru.

[ Generalna ] 06 Novembar, 2016 19:58

“Neću da robujem pravilima” ! Često ovo kažem, ali mi liči na iluziju u suštini, jer na dobar deo stvarnosti u kojoj živimo, ne možemo uticati, a hteli bi biti “svoji” i imati svoje “ja”…

Smeta mi kad neko nema svoju sliku na društvenoj mreži i onda upravo setim se tih “pravila” i osoba koje ne žele da robuju istim, tako što će staviti svoju sliku kao i većina što ima. Ta lica, rade suprotno, želeći da pokažu da niko nema pravo uticati na njihov stav i opredeljenje šta će i kako postupiti.

Šta znači zapravo izraz: “Robovanje pravilima” ?

Percepcije nam nisu iste u pogledu shvatanja, ponašanja, običaja, ali je opasno nametati nešto, što je nama svojstveno i što smo u našim glavama zacrtali da je ispravno, u smislu, da to očekujemo od drugih. Na to nemamo pravo, tj. niko ne sme nametati svoje percepcije drugima i tražiti da se tako ustroji. Ovde dolazimo do ključne reči : Sloboda… Upravo ta sloboda, mora biti svakom dostupna, kako onom što robuje pravilima, tako i onima koji iskaču iz te matrice. Međusobna tolerancija, uvažavanje kao put da se razumemo i prihvatimo jedni druge. Ukoliko uspemo svoje lične frustracije obuzdati u sebi, pomiriti se time, da postoje i neki drugi ljudi, tada su vrata razumevanja otključana i vremenom širom otvorena.

Možda sam neke od vas dao u razmišljanje, možda dobar deo smatra i da nisam ništa novo rekao, ali sam pokušao ukazati na pojavu koja je svakako prisutna.

[ Generalna ] 22 Oktobar, 2016 09:18

Danima već po Novom Sadu nebo paraju avioni, helikopteri, pretpostavljam da se pripremaju za paradu povodom Dana oslobođenja grada i uvežbavaju radnje i postupke kako bi to sve u finalnom danu bilo na nivou. Ne znam, šta bih rekao a da je pametno, posmatrajući sve to, uključujući i prolaz vojnih vozila kroz grad, tutnjavu bulevarima, a opet, ne bih da izazovem lavinu replika i koje čega!

Primećujem kako koja godina dolazi, da sve to nije više kako je bilo i da gubi svoj pravi smisao i identitet. Slažem se da treba obeležiti Dan kada su gradovi, mesta dobili svoju slobodu, koja je krvlju izvojevana uz zahvalnost „tim“ ljudima iz toga doba, koji su nam omogućili slobodu, potonju, što je potrajala dobrih 45 godina. Upravo obeležavanja u tim godinama imalo je onaj svoj pravi i pun smisao, ali kako su se približavale 90-sete godine i potom rat, parade nemaju onaj sjaj kao iz tih ranijih perioda. Mnogo toga se promenilo od tih ranijih godina, do ovih sadašnjih i to jako mnogo uključujući i same učesnike – oslobodioce – koji su sada u 9 i 10 deceniji života…

Mnoge okolnosti nisu iste, živimo u drugačijem uređenju zemlje, nije više ono socijalističko (gde su parade imale pun smisao) već u kapitalističkom uređenju, gde upravo dominiraju sile protiv kojih su se ti naši ondašnji oslobodioci borili. Što je još neugodnije, te zemlje postale su motor razvoja Evrope, od kojih Mi zavisimo i onda kada treba održati „govor“ povodom događaja iz te prošlosti, nadležni, moraju birati reči u stilu: „Ne smemo zaboraviti sećanja na vreme kada smo dobili slobodu“, ili „Nećemo zaboraviti naše junake, ali moramo gledati u budućnost“, ili „To su bili ondašnji neprijatelji, ondašnji nemci, a sada su to neki drugi nemci i nisu oni krivi, što je onda onako bilo“. I tako, biraju se reči, da se ne bi gurnuo prst u oko Nemačkoj, motoru razvoja Evrope, ali i bojazan da će nam zalupiti vrata evro-integracija ili neće niko doći da otvori fabriku i tako nam narod ostane bez leba ?

Događaj od pre 7 decenija, osećam da se sada minimizira (moje slobodno uverenje, koje ne mora biti tačno), jer i obeležja su drugačija, nema više petokrake, pod kojom su se borili naši junaci, nema više ni socijalizma, a podela sve više i više po raznim osnovama, i onda u takvim okolnostima, postavlja se pitanje, kako to sve obeležiti a da „Vuci budu siti a ovce na broju“, što bi se reklo, da svi budu zadovoljni. Teško… Po mom mišljenju. Sinoć gledam film o stradanju naroda i đaka u Kragujevcu, crno beli, glumci mladi iz onih doba, i onda u vestima, osvrt u smislu broja nastradalih, pa tako više niko ne pominje cifru od 6-7 hiljada, koja je figurirala dok je postojao sistem koji više ne postoji, već sada, voditelji kažu: „Ubijeno je više hiljada ljudi“… to znači može biti 2-3 hiljade npr. Tako da i ovaj „detalj“, dovoljno govori, koliko stvari još nisu izučene ni posle ovih 7 decenija od krvavih događaja.

Nisam protiv Parada, da se razumemo, ali moglo je to sve biti daleko lepše i diskretnije organizovano, bez buke, tutnjave i slično. Još teže je političarima na visokim položajima kada treba održati prigodan govor jer to su sada naši prijatelji, tako da nije to više TO i ono što pamtim Ja i moje generacije a naročito one poratne.
[ Generalna ] 08 Oktobar, 2016 16:53

У последње време, све чешће користим реч у "моје време", као да то моје време некоме сада нешто значи, поготово младим нараштајима.

Баш као и прича генерација старијих, пре мене, јер и они су имали неко своје време. Ја сам слушао од њих, то њихово време, нешто усвојио, а нешто из пристојности "саслушао" и пропустио на друго уво !, али и то је нешто, у односу на данашње генерације, које нису нешто расположене за слушање времена пре њих. Да не испадне, да сам строг и осуђујући, имам подељене осећаје, тј. део саслуша и нешто усвоји, а део младих, поступи слично као и Ја, када је слушао старије генерације, и није много се обазирао. Неко је рекао сигурно: "Шта овај маторац нама тупи, паметује"?... Осећам, по њиховим погледима, реакцијама, дозу нелагоде, дозу лица које је прегазило време, јер данас су нова схватања и стремљења, мени не баш схватљива. Често их посматрам, онако скенирам, радње и поступке како у јавном превозу, тако на улици, јавном објекту и тражим у њима "себе" и оно што бих ја урадио у датој ситуацији у бусу, на улици или на неком јавном месту, то не видим код њих, да би то исто тако урадили. Далеко од тога, да сви морамо бити исти, али је проблем или моја ширина погледа или њихова "ограниченост" и слаба моћ да мало даље виде ! Моји, и осећаји, ајде да кажем дела младих нису исти, немају исту манифестацију, и одмах помислим: "Да ли им мајке, очеви, баке и деке, нешто кажу и сугеришу, како се треба понашати и поступати" ! Мислим да не, или недовољно, али ни ти родитељи нису криви, јер раде, муче се по цео дан да прехране породице, те и то треба разумети.

Све сам рекао, и ништа нисам рекао... Зависи од тачке гледања, разумевања и сагледавања свих делова, јер "моје време" је само моје и моје генерације а никако ово садашње "ново" време...

[ Generalna ] 14 Septembar, 2016 22:39

Mirisi prošlosti dovoljno su jaki i postojani, osećaju se na svakom koraku i svako od nas, uzima, pamti... Seća se više lepih a manje ružnih stvari.

Generacije koje pamte ta prošla vremena, sada su u ozbiljnim godinama, žive sadašnjost a sa zebnjom u srcu, šta će doneti buduća vremena. Uređaj koji će nam pokazati kako će biti, i šta će biti, ne postoji, a vrlo je izvesno, da bi svako voleo "malo" da zaviri, šta će mu doneti neka buduća vremena. Ono što je izvesno i sigurno, je današnjica, koju svako živi kako zna i ume. Neko se lako prilagodio, nekoga i dalje zapljuskuju mirisi prošlosti (mogu slobodno reći, veliki broj ljudi), ostatak sveta živi neki mix svega toga.
Novo doba, donelo je gomilu noviteta, novih tehnologija koje (nove) mlade generacije sa lakoćom prihvataju, rešavaju i žive sa njima. Ipak, te mirise prošlosti, tu postojanost, mogu da osete naše bake i deke, pa potom roditelji, ali pitanje, koliko je mogu preneti na svoje potomke, svoju mladost, obzirom na izmenjene uslove života, tehniku i tehnologiju...

Naslanjajući se na te naše mirise prošlosti, živimo ovu sadašnjost, ali sa neizvesnim budućim vremenima. Svako razmišljanje u smeru: Šta će biti ? Kako će se odvijati ? može samo da nas dodatno tereti, crpi, odvlači energiju, a bez jasnih odgovora...
Takav odgovor i kakvi će biti mirisi budućeg vremena, niko ne zna...

[ Generalna ] 01 Septembar, 2016 22:27

Na drvenim klupicama, sa mračkom noći, rađale se ljubavi, velike i male… Ima ih još, “drže” se, iako zub vremena čini svoje ali nema tu moć, da izbriše urezana sećanja, misli i uspomene na lepotu trenutaka, jedne mladosti i ljubavi…

Boje noći sa svojim čarobnim mirisima, prosto svetlucaju nad tim klupicama i mladima, dok se rađaju ljubavi… Velike i male… Čvrsto ušuškani zagrljajem, stopljeni jedno u drugo, osećaju kako srca kucaju i plešu po duši. Pod tim prijatnim okriljem mraka, pravila nikakva ne važe, niti ih sputavaju, da se vole, maze i paze. Rađaju se ljubavi uz prijatnu toplinu duša, uz neizbežan poljubac… Do mnoštva lepih, slatkih dodira usana.

To su trenuci kada se uz šapat reči, voli, zaljubljuje i gde “ćutanje” nije smetnja, već govori više od svake izgovorene reči ili rečenica. Tu prijatnu ćutnju, zamenjuju njihove misli, postupci, poljupci, dodiri tela… Prsti u kosi.

*****
… Sledi, kratak rastanak od tih drvenih klupica, odlazak iz svetlucavih noći, ka svojim kućama, onako zagrljeni u jedno telo, u jednu dušu… Pa do narednog viđenja.

[ Generalna ] 07 Avgust, 2016 11:24

Čovek, nekako, kako stari i ulazi u sad već ozbiljnije godine, tako mu u misli dođu, neki događaji, pojave iz mladosti, i onda sa ove tačke gledanja, pokušava naći neke od odgovora, zašto je nešto tako bilo, pa se okončalo.

Od dosta "veza i vezica" koje su prodefilovale kroz mladost i sa različitim težinama i "kvalitetu", što ozbiljne ili neozbiljne... Hm... Sad se pitam, da li u to doba, može i biti nešto ozbiljno, doba mladosti, brzog zaljubljivanja i odljubljivanja !
I... Tako, "uđem" ja u jednu vezu, sada se sećam sve kao kroz maglu i tako to krene, bili smo blizu življenja jedno od drugog, tj. delila nas je samo jedna ulica. Često sam dolazio kod nje, upoznali me njeni i onako delovalo je sve normalno. Izlasci u grad, povratak kući, praćenje i onda kad se na rastanku treba poljubiti: - Nemoj, pokvariću, šminku, ili ruž sa usni, tako nešto je bilo - !! Ja, onako miran, odem i raziđemo se, do sledećeg puta.

Taj sledeći put, neka kiša, odvratno a mi se dogovorili da izađemo i opet komentar: - "Slobodane, eto vidiš, kako sad da idem po ovom vremenu, sva ću se isprskati, a ti nemaš kola" ? Tog časa, sada po sećanju, počeo sam osećati neku nelagodnost, ali nisam tome mnogo pridavao pažnju, ali druga strana, očigledno jeste...
Trajalo je to još neko vreme, i onda mi saopštava: "Vidi - reče ona, ja ne želim da se više viđamo (tada se taj termin viđanje koristio), gotovo je"... Onako, rečeno hladno, bez nekih emocija, kao vid obaveštenja kad okačite na oglasnu tablu ?

- Pa zašto, šta nije u redu... sećam se ovih moji reči, kao vapaj, sad mi i dođe malo smešno, sa ove pozicije i godina koje imam... Odluka beše ipak neumoljiva. Nisam se lako pomirio, čak sam joj i poslao u koverti, lepu sliku u boji, kako Ja stojim i držim saveznu štafetu mladosti, na bini, a dole "ispod mene" na hiljade građana. Tu sliku mi je vratila, nije htela da je uzme... Ali, ja opet uzmem i vratim joj tu sliku istom brzinom, kao kad sam je primio...
Slika je, ipak ostala kod nje, verovatno nije imala, ili živaca da je ponovo vraća ili se sažalila pa je zadržala... A, slika lepa, samo da je možete videti...

Sada sa ove pozicije, dođe mi krivo i žao, što sam joj tu fotografiju po vraćanju, ponovo vratio, jer više je nemam, a i ona je svedočanstvo jednog vremena.
Ne znam, žao mi te slike... Nije je zaslužila da ima... Sad mi je baš krivo što sam je dao, eto priznajem !

*****
Ne znam, šta je sada sa tom devojkom -ženom-... Došla su potom zla ratna vremena, svako je otišao u nekom svom smeru i putevi su se razišli.
Mislim, da me nije dovoljno volela, a nešto ni ja za sebe, ne mogu garantovati da sam isto osećao....

[ Generalna ] 24 Jul, 2016 20:42

Lako reći, teško sprovesti... Unutrašnji nemir, pa nemir pod kožom čini osećaj napetosti a pojedinac se bori sa sobom ili drugima.

Borba sa samim sobom je teža od one stvarne "borbe". Taj unutrašnji nemir, čini nas razdražljivim, nervoznim i onda strada obično neko, ni kriv ni dužan, jer se tu zatekao i poslužio nam da na njemu, demonstriramo našu nemoć. Ta nemoć da se odupremo i kontrolišemo, budemo tolerantni i zakočimo na vreme, stvar je svakog ponaosob, urezano duboko u nama. Ipak, spoljni uticaji, imaju svoj deo "odgovornosti", usled kojih reagujemo, a inače ne bi to uradili.
Ko se to svakodnevno "stara" da gubimo sebe, postajemo manje osećajni i razumni ? Teško pitanje, i zadire duboko u sve delove društva, od politike one visoke do niske, pa do ljudi u našem svakodnevnom okruženju. Mehanizam odbrane - Da li postoji - zažmuriti pred svima, ignorisati ili se hvatati u koštac i tada svesno sebe iscrpljivati do konačne pobede ili poraza. Eh... Vredi li sve to, naših nerava, mira i ko je sve uspeo da istera na čistac !!

Veliki Andrić je rekao, da sad ne citiram od reči do reči, ali u smislu: Sve su Drine krive, ne mogu se ispraviti ali i ne treba odustati od ispravljanja... Mislim da ovim, možemo završiti ovaj kratki zapis i pokušaj da pobedimo sebe u sebi i budemo više osećajniji i tolerantniji.